Antal stikkontakter

Hej LDS

Vi har i forbindelse med vores hussalg fået lavet en elrapport
I rapporten har de mange steder påpeget at der var for lidt antal stikkontakter.
Som jeg har læst det er der pr. påbegyndt 4 m2 gulvareal. Men hvad med fastmonterede skabe, tæller gulvarealet også med?

Hvis man har en stikkontakt 1,5 modul og sætter et ekstra 1,5 modul ved siden af. Tæller det så stadig kun for 1 eller er der 2 stikkontakter?
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I ældre huse er der ikke ret mange stikkontakter, men det ved kommende købere vel også godt, så det er vel ikke noget problem?
Jeg tror ikke du øger værdien af dit hus, ved at sætte flere stikontakter ved siden af de gamle, så jeg ville lade det være..
Reglen om 4 stikk. pr. påbegyndt 4 m2 er fra ca. 1968 så det er en meget gammel regel. Men ellers enig det ændrer ikke på prisen at få det rettet ind. Ligeledes skal du jo bagefter have lavet en ny elrapport for at få det verificeret.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Huset er renoveret i 99/00 med ny el. Men kunne stadig godt tænke mig at få svar på det sidste spørgsmål, da der nemt kan laves ny kontakter ved siden af de andre eller om der skal være F.eks 1 meter imellem hver kontakt
Det er svært at svare på uden at have et tegning af huset. To stikkontakter, som sidder op ad hinanden, ville jeg betragte som en dobbelt stikkontakt, som kun gælder for en.

fase
Som jeg har læst det er der pr. påbegyndt 4 m2 gulvareal. Men hvad med fastmonterede skabe, tæller gulvarealet også med?

 Gulvareal under fastmonterede skabe, tælles ikke med.

Hvis man har en stikkontakt 1,5 modul og sætter et ekstra 1,5 modul ved siden af. Tæller det så stadig kun for 1 eller er der 2 stikkontakter?

Det vil sansynligvis stadig blive betragtet som én. Der er ikke specifikt krav om afstanden mellem stikkontakter, Reglen er at de skal anbringes med så stor indbyrdes afstand, som det er praktisk muligt.

 

 

Annonce

Hej
Både tilstands raporter og EL raporter som udføres nu har det med at regne alt efter de regler som gælder nu og ikke efter dem som gjaldt da huset blev bygget- har selv været ude for at det blev noteret at udluftningen på loftet ikke var stor nok - jeg boede i huset over 30 år og har aldrig haft problemer på med rust på metal som blev opbevaret på loftet så mon ikke der var udluftning nok ! i øvrigt var det jo udført efter tegningerne på huset

det blev også noteret at der ikke var udført "tagfod" på undertaget men det var ikke "opfundet" da huset blev bygget (1980)

EV Elmand  -  mener i øvrigt at det er 1 stikkontakt pr. påbegyndt 4 m2

polobjørn


"AUTOELEKTRIKEREN"
Mener også at der står et sted i SB6, uden at 100% sikker, at de stikkontakter skal placeres "jævnt fordelt i hele rummet", så det duer ikke at du har 10 ved døren, for at dække et 40m² rum.

 

Polobjørn, da mit hus fik lavet tilstandsrapport og elsynsrapport, var det ud fra de regler, der gjalt da huset blev opført. Det gjalt for begge rapporter. Alt andet ville vel også være urimmeligt. Så med mindre reglerne er blevet ændret inden for de sidste 12 mdr., må reglerne være de samme for dig. Klag og bed om dokumentation for de bemærkede fejl.
Steensen, det er rigtigt, at der skal være 1 stikkont./4m2 dog maks 8 (så vidt jeg husker), og de skal være jævnt fordelt.


fase

naturligvis 1 stk / påbegyndt 4 kvm. undskyld "tyrkfejl"
Nyholm 91 Jeg tror ikke du får en krone mere for huset selv om du laver nogle stikkontakter. Under alle omstændigheder skal du så ydferligere bekoste en ny "ren" rapport. Det er netop formåletmed de 2 typer rapport, at køber bliver oplyst om tingenes tilstand, og samtidig fritages sælger for ansvar.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Nej salgsprisen stiger ikke fordi, der installeres flere stikkontakter. Måske kan man imponere en eller anden førstegangskøber med farven på væggene, og hvordan møblerne ser ud. Møblerne følger normalt ikke med i købet. Jeg ville se efter om murene, tag og tekniske installationer var, som de skulle være, og skulle der mangle et par stikkontakter, så fred være med det.


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis