Sommervarme

Efter vi nu går 3. sommer i møde i vores hus vil jeg gerne have noget af varmen ud på første sal.

Har dog nogle ting jeg gerne vil have afklaret

Der er 40 m2 med skrå væge med loft oven over, der er 4 værelser.

Jeg tænger ø100mm udluftnings ventil i loftet på alle 4 værelser.

Er det nok med en motor? tænker lidt at det må være lidt lige som strøm at det tager den nemmeste vej?

Skal der evt. 2 eller lige frem 4 ventilatore?

Så er næste problem skal det være stål, pvc, pvc flex eller alu flex med eller uden isolering i forhold til lyd da anlæget sikkert skal være tænt når ungerne skal i seng.

Hvad med lyddæmpere?

Sidste spørgsmål hvor skal jeg lede luften hen, er det nok bare at suge det op på loftet som sikkert er 50 grader i forvejen om sommeren eller skal det helt ud?

Håber i kan hjælpe mig med dette


Man lærer hver dag..
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
1 ventilator er nok. Brug udsugningsventiler hvor du kan regulere udsugningsåbningen, så du kan indregulere. Lyddæmper ud til de enkelte sugesteder. Sørg for at isolere rørene ordentligt, så du ikke får kondensproblemer når det bliver koldt. Kontraspjæld for at undgå tilbagestrømning når ventilator et stoppet. Blæs ud i det fri. Sørg evt også for at ventilere dig tagrum for at sænke temperaturen. Jeg ville bruge spirorør (metalrør).
Det kunne sikkert også hjælpe meget at efterisolere dit loft.

Søren O
En omgang efterisolering af din tagkonstruktion vil også gøre underværker for din total-temperatur i hytten.

Når du nu skal igang med etablering af ventilation på 1. sal, måske du skulle udnytte lejligheden til at få etableret et genvex anlæg til hele hytten, evt. med "komfort køling" som de kalder det, så du kan få både ekstra køling om sommeren, og ekstra varme om vinteren igennem dit ventilations anlæg, samtidigt med det forbedrer dit indeklima, og sænker den generelle luftfugtighed i hele hytten.

 

Ja efterisolering ville hjælpe meget men det kan jeg ikke uden at pille loftet ned på de skrå væge inde på alle værelser og sænke loftet.
Dette tiltag er bare en løsning der skal holde nogle år inden hele hytten skal have den store tur, så det skal bare gøres så billigt som det kan
Men 1000 tak for jeres svar det gjorde mig en del klogere

Man lærer hver dag..
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis