Genvindingsanlæg

Jeg vil installere et Nilan genvindingsanlæg. Jeg tror det bliver comfort 300 lr. Der skal være seks indblæsningsventiler og fire udsugningsventiler. Spørgsmålet er om jeg skal bruge 100 mm eller 125 mm. Eller en blanding. Nogen der har erfaringer?

Simon
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
nu større dim des lavere hastighed på luften (med samme luftmængde)
høj hastighed på luften kan give støj og træk.
dvs. den største dimmention er bedst.
husk lyddæmpere, og glem ikke at alle rør skal være isoleret hvis temperaturen i inde i røret forventes at være anderledes end det rum de går igennem.
f.eks. hvis det monteres på et loftrum eller skunk - mit anlæg var ikke isoleret og det gjorde at jeg havde en genvindings grad tæt på 0 ( blev fixet efter rør blev isoleret)
Du skal have rådgivning fra en proffessionel. 100 og 125 er for lidt. Jeg brugte billigventilation.dk som har en helt suveræn kundeservice ig rådgivning. Hvis du skriver til dem i aften ringer de helt sikkert til dig i weekenden.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej

Lav dine hoved strenge i Ø160 og afgreninger Ø125 spiorør.
Ved Ø100 rør kan du opleve luft støj ved høje luftmængder, grundet det mindre arial der skal presses luft igennem .

Mvh K
Tak for jeres råd. Jeg vælger 160 mm til anlægget og 125 på de enkelte udtag. Nu skal jeg blot have anlægget lagt ud. Hvis der skulle være en, der har erfaring med placering af ventilationshætterne i de enkelte rum, tager jeg mod gode råd. En tegning med eksempel ville være super.

Simon
Jeg ville sætte dem ca 500 mm fra ydervæg og centralt i rummene for at ventilere rummene optimalt.
Vel at mærke hvis det er muligt.

Mvh K
Placeringen kommer an på rummets størrelse. Ved mindre rum kan indblæsningen dække hele rummet ved at placere ventilen i midten. Hvis rummet er større skal man placere ventilen så flowet går fra den fjerneste del af rummet til udsugningen (sprækken under døren). Således opnår du bedst mulig ventilation.

Dvs. hvis du har et 30m2 stort rum skal ventilen placeres i modsatte ende af udsugningen.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis