Runding af sokkel under trappetrin ?

Uha, jeg håber at der er en tømrer/snedker på linien her i dag!

I vores hjem er der to værelser som ligger lavt og man træder derfor ca 33 cm ned, når man går ned i dem. Derfor vil jeg nu lave er enkeltstående trappetrin til hvert værelse.

Jeg har købt nogle 27mm tykke gulvbrædder i fyr som skal udgøre selve trinet. Så de er limet samme og slebet, vil jeg skære og slibe hjørnerne runde (se den stiplede linje på foto).

nedenunder skal der være en 3-sidet sokkel op imod væggen. Jeg har læst mig frem til at den skal laves sådan at udhænget (næsen) af trappetrinet ikke må være meget mere end 32 mm.

Det er fint nok, men jeg kunne godt tænke mig at soklen ikke har skarpe 90 graders hjørne, som man kan slå tæerne imod.

MEN HVORDAN LAVER JEG EN RUNDING PÅ SOKLENS HJØRNER?

Soklen bliver 27mm tykt spånplade.

Mine egner tanker er at jeg nok skal lave 'skrå hjørner' med 45 graders vinkel. (se tegning) Jeg har en kap-geringssav, der burde kunne hjælpe mig med dette. Men det kræver vel så at jeg kan finde en stærk og hurtigtørende lim, da det jo er svært at sætte sådan en vinkel i spænd?

Hvad foreslår i? Har ikke kunne finde noget på nettet. Vil jo helst have runde hjørner på soklen, men har ikke bøjeligt finer og tror det bliver for stort et projekt? Overveje også at købe kvartsstafslister og lime dem på hjørnerne - kan se at man kan købe nogle der er helt op til 32 mm.

 

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Prøvede at lave en lille tegning.

Det røde er siderne, det grønne er kvartsstafliste, og den sorte er for at kunne skrue lime siderne sammen, alt set fra oven..

 


Vi prøver igen, i morgen --
Hey - tusind tak for tegningen. God løsning. Desværre kunne jeg kun finde 28x28 mm kvartstafliste i Ordrup, hvor forretningen lukkede klokken 14. Så nu har jeg valgt den simple 45 graders skær løsning. Men overvejer at tage til Ordrup på mandag :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis