Hvordan kan jeg forbinde min frekvensomverter ?

Goddag .. jeg købt en lille båndsav der kører med en motor, tre faset, 380v - på to hastigheder - 0,37 KW og 0,51 KW. SIden jeg kun har 220 volt herhjemme så købt jeg en frekvensomverter, jeg kan bare ikke rigtig finde ud hvordan jeg skal koble min omverter til maskinen ? der kommer 6 kabler ud fra motoren ind i switchen, og fra den kommer så 4 kabler som går hen til kontakten.

 og den omformer jeg købt er denne her : FR-S520SE

http://datasheet.octopart.com/FR-S520SE-0.75K-EC-Mitsubishi-datasheet-506793.pdf

Jeg håber virkelig nogen kan hjælpe


stregoi
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad står der på mærkepladen angående spænding. Din motor er bygget til to hastigheder, og en mulighed for tilkobling kunne være de 4 ledninger +Jord, som er vist øverst på din tegning. Du har så en mulighed for at kunne frekvensregulere på to hastigheder. Stop frekvensomformeren inden du skifter hastighed. Men så vidt jeg ved giver frekvensomformeren 3 *230V ud. Så hvis din motor er til 3*400V, kan du ikke bruge frekvensomformeren.

fase

Velkommen på LDS
Når din frekvensreg. hedder FR-S520 S så er det en single fase 230 V Og den kan højst give 3 x 230 V ud. Din motor er en Dahlander motor 400 V og den kan derfor ikke monteres anderledes end vist på diagram. Så det kan ikke lade sig gøre desværre.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svaret, hvordan ved jeg så om den er 220x3 eller 380x3 ? .. på mærkepladen står bare 380/380.
Hvis jeg nu ikke kan bruge denne omformer. HVordan skal omformeren være ? hvad skal jeg kigge efter hvis jeg skal købe en.

stregoi
Når der står 380/380 volt på mærkepladen, skal den have 380 volt (400 volt)
Så du må ud og finde en motor der kan køre 3x230 volts hvis du vil bruge din frekvensomformer.
Når du har frekvensomformer, er det jo nok med en motor med en hastighed, så kan du jo regulere motorens hastighed med frekvensomformeren.

Vi prøver igen, i morgen --
okay så forstår jeg. Hvad har jeg af muligheder så hvis jeg vil bare beholde den motor jeg har ? Jeg mener vil det hjælpe hvis jeg køber en omformer med andre specifikationer ? eller

stregoi
Annonce
Jeg mener ikke der findes frekvensomformere til "lysnettet" der kan levere 3 x 380/400 volt.

Vi prøver igen, i morgen --
aha, det var træls .. jeg jeg kan ikke bruge en transformer fra 220 -> 380 ... jeg mener nu har jeg en omformer der kan : 1 phase 220 -> 3 phaser 220v og så derfra tilslutte en transformer som øger 3x220 til 3x380 ?

stregoi
Jeg kender ikke prisen på en motor i din størrelse, som kan køre Y/D altså 3*230V/3*400V, men at sætte en transformer ind mellem frekvensomformer og motor forekommer mig at være en dårlig ide, fordi den er beregnet til 50 Hz, og formentlig være ligeså dyr som en anden motor.

fase
Hvis det er en standard motor, plejer de at være nemme at finde i brugt til rimelige priser.
Jeg synes ikke det er en god ide at skulle ud at bruge en transformer, det er jo ekstra tab af energi.
Skulle du endelig bruge transformer så skulle den nok sidde før frekvensomformeren, mange frekvensomformere køre uden problemer på 2 faser, så får den 2 x 400 volt, kan du trække 3 x 400 volt ud. (hvis det er en frekvensomformer til 400 volt ind)
Frekvensomformere også til 3x400 volt ind, ensretter strømmen til jævnstrøm så der kun er "2 faser" og konvertere så igen ud i 3 faser i udgangen.
(sådan har de frekvensomformere jeg ar arbejdet med virket, mest Danfoss/Grundfos)

Vi prøver igen, i morgen --

Skrevet af ev elmand på 21-01-2017 21:45

Jeg vil lige ridse op hvad du har.
Du har kun 230 V i derhjemme. (hvilket jeg måske tvivler på !! Hvad med komfur og vaskemaskine??)
Din motor på 400 V kan så ikke komme til at køre
Din 230V 0,75 kw frekvensregulering kan virke, men det kræver en anden helt almindelig og billig motor. På mærkepladen skal der stå 230/400V og så maks 0,75 KW.

Jeg ser f.eks. denne annonce på dba tryk her her er der en elmotor på 0,55 kw til kr. 195,00- Om den kan bruges ved jeg ikke, men det fortæller lidt om prisniveau.

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis