Lystænding med 3x1,5.

Hej derude

 

Jeg har en kammeraat der har misforstået hvordan han skal trække kabler til en overetage i hans hus.

 

Han er kommet til at trække 3x1,5 kabel ned til afbryder og stikkonkakt ved dørene til rummene.

Jeg er ikke klar over om der findes produkter der kan løse problemet med at skabe en tænding evt trådløs ved parring med lampestederne.

 

Der er et gangareal imellem 2 værelser hvor der skal være 2 afbrydere til samme 2 lampesteder.

 

Er der nogen derude der kan hjælpe mig med at løse min kammerats problem.  :-)

 

20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Skift kablet, drop stikkontakterne eller brug de penge, som elektrikeren burde have fået for at lave det, til at købe IHCWireless i dyre domme.

Det er det der er problemet. Har lige været på besøg ved ham her til aften. Væggene er af farmacell og spartlet og malet. Så væggene kommer ikke ned. Det skal helst kunne løses med de eksisterende kabler.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Hvis det er en pladevæg, kan der vel bare trækkes nye kabler inde i den?

Der er loft til kip og kablerne er boret igennem noget af skillevægen og er ført over "kippen" til lampestedet der sidder på modsatte loftflade. Så det er ikke ligetil.

Hvis man ved hvor kablet ligger, så må man jo lave et par små huller som letter udskiftningen, og så reparere efterfølgende.
Men ellers er alternativet IHCWireless. Et betjeningstryk og et loftudtag med relæ koster ca. 1000 kr.

En anden mulighed kunne være at trække et eksta kabel til stikkontakten fra et andet sted, hvor kablet ikke skal over loftet.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Kunne du ikke beskrive kabeltrækningen lidt mere specifikt, hvor mange ledere hvorfra og hvortil. Hvis der f.eks. er trukket en treleder ned til afbryderen og derfra videre til lampestedet, burde der ikke være noget problem. Men jeg er bange for, at du bliver nødt til at lave noget med trådløse afbrydere.

fase
Kablerne er trukket således.

Værelse (Der skal være 1-polet afbryder der tænder begge lampesteder):
3x1,5 fra "afbryder+stikk" til lampested1.
3x1,5 lampested1 til lampested2.

Mellemgang (Der skal være korrespondance på lampestederne):
3x1,5 fra "afbryder+stikk" til lampested1
3x1,5 fra lampested1 til lampested2
3x1,5 fralampested 2 til "afbryder+stikk"


Jeg er godt med at der nok skalbenyttes noget trådløsttryk, men kan man få disse med korrespondancefunktion-(kip).

Kan man få disse tryk til FUGA materiel.
Ihc wireless, passer i fuga-underlag, og ja du kan godt betjene et lampested fra 2 forskellige betjeningstryk
kan man køre det som 3 stand-alone systemer ? 1 til hvert rum ?
Du har et alvorligt problem. Sådan, som du beskriver det, kommer fase og nul fra lampestederne, og så er der kun en mulighed, nemlig trådløse afbrydere, hvis der ikke kan trækkes nye kabler. Om afbryderne fås med kipfunktion, er jeg ikke klar over, men du skriver, at du er vant til at regne tilbud ud, så må du have kendskab til, hvad der fås.

fase
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også