Lystænding med 3x1,5.

Hej derude

 

Jeg har en kammeraat der har misforstået hvordan han skal trække kabler til en overetage i hans hus.

 

Han er kommet til at trække 3x1,5 kabel ned til afbryder og stikkonkakt ved dørene til rummene.

Jeg er ikke klar over om der findes produkter der kan løse problemet med at skabe en tænding evt trådløs ved parring med lampestederne.

 

Der er et gangareal imellem 2 værelser hvor der skal være 2 afbrydere til samme 2 lampesteder.

 

Er der nogen derude der kan hjælpe mig med at løse min kammerats problem.  :-)

 

Hej derude   Jeg har en kammeraat der har... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, jeg kender lidt til materialerne, men da det mest er sikringsbranchen jeg arbejder i, er jeg ikke helt inde i IHC wireless programmet og om der er andre muligheder end det, der kan løse problemet. Derfor henvender jeg mig jo i dette forum hvor jeg regner med der er hjælp at hente. :-)
Det er da OK, men du skriver, at du er elektriker, så kunne man måske forvente et vist kendskab til materiellet. Jeg håber da også, at du har fået hjælp til din opgave. At der så ikke var megen hjælp at hente er noget andet

fase
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det er omkring 8 år siden jeg har arbejdet som "alm" elektriker, så der er jo sket en del på markedet siden. Har ikke haft til at sætte mig ind i alle tingene, når jeg ikke skal bruge det :-)

Og som sagt så prøver jeg bare at hjælpe en kammerat .....

Jeg har heller ikke sat mig ind i IHC. Men jeg er meget sikker på at du kan lave det han ønsker med det system.
Men der er jo metoder til at trække kabler.
1. Sætte dem ind i synlige smalle kabelkanaler
2. Lave et meget langt hjemmelavet bor, og så bore op igennem skillerum fra dørens top oh op til loftet.
Så kan kabel fra afbryder ligge imellem dørkarm og væg og op igennem hullet til toppen.
Boret kan laves ved at man svejser en sammen med et stykke rundjern.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvis der er loft til kip, kan man vel ikke komme op på loftet, så er der kun muligheden med trådløs forbindelse. Eller aceptere synlige kabelkanaler.

fase
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Der er nemlig loft til kip, så jeg tror kun der er mulighed for den trådløse model.
- Synlige kabelkanaler er ikke en mulighed..
Hej.

For at svare kort på dine spørgsmål.
IHC wireless kan sagtens køre som "stand a lone"
Man laver en parring mellem de tryk og relæer(ø80 lampesteder) man lyster.
Jeg plejer at tilslutte lampestederne med en lille forlængerledning, så kan man side ved bordet og putte batterier i tryk og programmere det, inden det bliver monteret i loftet og man dermed skal op på stiger osv.

Det tager ca 2 minutter af forbinde 2 tryk med 1 lampested.

Man kan også sagtens lade de samme tryk styre flere forskellige lampesteder.

Mvh Jakob
Tak for alle jeres svar. Det viser sig at der skal IHC Wireless til for at klare opgaven. MEN kan man også "parre" 2 tryk med eks. 2 lampesteder ??? (Korrespondance)
Ja, du kan parre et tryk med to lampeudtag, to tryk med et lampeudtag, og to tryk med to lampeudtag.

Hvis der er to lampeudtag, som skal tænde ens, og der er en leder i overs i kablet mellem dem, er det dog biligere med et ihc wireless udtag og et alm. udtag.
Hej Jens

Det er der desværre ikke, da der er trukket 3x1,5 imellem lampestederne også. :-(
Og jeg skal bruge alle ledninger til strøm til stikkontakterne :-) Ellers en god ide.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også