Blålig hinde på glas, slip af med afspændingsmiddel?

Hej :-) Jeg har købt en ny opvaskemaskine, en Bosch Serie 6. Der sidder en blålig hinde på alle glas og man kan ligesom mærke den når man føler på glassene. Jeg tror de stammer fra min gamle opvaskemaskine der ikke rigtigt kunne styre mængden af afspændingsmiddel. Jeg kan ikke slippe af med denne belægning. Hvad gør man? Og er det giftigt at bruge servicet?

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Kan admin slette mit indlæg? Jeg tror ikke det var det rigtige sted jeg postede det.

Du kan evt. forsøge at "køre" en opvask med citronsyre i vaskemiddelrummet, i stedet for vaskemiddel.
Jeg har ikke brugt det mod blålige belægninger, kun mod overdosering af vaskemiddel og begyndende angreb af hvide belægninger.
Hvis du er i tvivl, så prøve med ét glas først.

Træd ikke på mine ledninger :o)
Du kan købe citronsyren som bobnontot foreslår hos Matas. Maskinen har også godt at det, da det afkalker den. Hvis den er helt ny er det selvfølgelig ikke aktuelt endnu.

Har selv fået glas fine igen med samme trick, men prøv som skrevet med et glas først. For at sikre, at glassene kan tåle det.
PS din hinde på glassene er enten kalk (så hjælper citronsyren) eller glaspest (så hjælper den sikkert ikke).
Tak for jeres svar :-) Jeg prøver med citronsyre, det har jeg allerede. Jeg tænker at det kommer fra den gamle maskine, beholderen til afspændingsmiddel var muligvis utæt, det løb ihvertfald ned af lågen under beholderen. Jeg prøvede så at skrue godt op for temperaturen, men nu har jeg så læst mig til at det brænder det fast istedet for at fjerne det :-P
Glas skal helst ikke have for varme i opvaskeren, det ødelægger dem.

Jeg havde en kollega med en lille opvaskemaskine, som havde problemer med glas. Det hjalp med citronsyre, samt en halvering af opvaskemidlet. Hvis det overdoceres, tager glassene skade. For meget opvaskemiddel gør ikke tingene mere rene, men kan i stedet give belægninger. :o(

Træd ikke på mine ledninger :o)
Brugte han citronsyre en enkelt gang eller i hver vask?
Det gør man typisk en enkelt gang eller to, for at fjerne evt. hinder/kalkslør. Hvis ikke det hjælper, så er der desværre ikke mere at gøre.

Træd ikke på mine ledninger :o)
De endte med at ryge ud. Jeg kunne ikke få den blålige hinde helt væk. Tak for hjælpen allesammen, jeg lærte et par vigtige ting her, citronsyre kan fjerne hinder og kalkslør, og man skal dosere mindre maskineopvaskemiddel end der står på pakken.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis