Hessian - what to do?

Vi har købt hus, hvor samtlige vægge er beklædt med hessian, med mange ujævnheder i samlingerne. Vi vil derfor gerne have gjort noget ved det. Vi vil helst undgå at fjerne det, da vi hørt at det ret besværligt.

Så kommer mit spørgsmål; hvad gør vi så?

Vi har egentlig tænkt os at vandskure det, men hører både at det skulle være nemt på hessian, mens andre siger at det ikke klæber ordentligt derpå.
Har også overvejet multipuds, men det hører vi også både skidt og godt om... Hvad er jeres råd?

Jacob
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan godt gælde noget ovenpå, feks sandspartel, men det bliver derefter. Ned med skidtet. Brug en stripper, og når det er alle vægge er der Jo ikke noget man skal passe på. Bagefter kan I få væggene efter med en girafsliber

 

Mine vægge i overetagens gang er Hessian på gips. Der var jeg bange for at ødelægge gpis hvis jeg gik hårdt til den med stripper. Da jeg så skulle pynte på baggang nedenunder kom trappeopgang med i samme omgang

Jeg har trukket vandskurings mørtel på det, af 2 omgange, hvor 1 omgang blev tørt og så kørt med en filsebræt efter sidste tur. Det fungerer fint. De 2 gange var for at undgå at hessian mønster blev synlig. Men væggen blev allerførst smurt med betobinder.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg har spartlet hessian med almindelig sandspartel og efterfølgende malet med Skalflex Indendørs Vandskuring - et malinglignende produkt. Det fungerer fint, men sandspartelen tog nogle dage om at tørre.
Jeg har lige pillet noget hessian ned som var blevet malet rigtigt mange gange. Jeg kunne nemt pille det yderste lag med trådene af. Tilbage sad papirbagsiden. Den kunne uden problemer fjernes med tapetopløser og en skraber.
Har lige været igennem hessian-helvedet. Det yderste lag var ok at få af, men bag det sad det famøse papir, i noget lim som tapetopløser ingen effekt havde på. Måtte bruge 2 dage på at slibe væggene med med en giraf. Bagefter fuldspartling, og så væv på.

Vi har stadig hessian i en mellemgang, og der har jeg tænkt mig at det også skal ned når den inden længe skal renoveres.

Hvis du spartler det, risikerer du at det bobler op. Det mest rigtige er the hard way. Ned med det.

Tak til bedsteforældrene og deres dejlige hessian...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
... ja!! ned med lo...! og så er det endda på vej ind igen.

 

Skrevet af uldal på 30-01-2017 13:42
... ja!! ned med lo...! og så er det endda på vej ind igen.

Jeg har ikke set det på vej ind nogen steder! Men har hørt om det.. Tror det er en and.

 

Yes! Bare ikke her i landet, men i England hitter det - de keder sig nok.

 

Hehe de har også tæpper ude på lokummet på deres pub's, som sejler i urin. True storry..
I 1970`rne lavede jeg installation i mange af en bestemt typehus. Det var elementer med spån plader både gulv, vægge og lofter. Der var det nødvendigt at bruge hessian til at holde hjørner sammen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også