Oliefyr kører konstant ved 80 grader

Hej Alle sammen,

Håber der er nogle der kan hjælpe mig, plus at jeg kan forklare problemet.

Jeg har et Domusa mcf-30 DX oliefyr, hvor jeg tror der er noget galt med styringen.

Fyret starter og varmer som det skal, men lidt for meget. I fyret sider en 100 liter varmtvandsbeholder og 2 pumper, cirkulationspumpe mellem kedel og beholder, og en til gulvvarme kredsen.

Det stopper ved 80 grader men starter igen ved 79, så når temperaturen ligger der hvilket den gør hele tiden,  start/stopper fyret med sekunders mellemrum. Fyret prøver med andre ord at køre konstant.

Varmt vand er instillet til 55 grader, jeg har en temperatur op mellem 65-70 grader(toppen at beholder)

Gulvvarmen fremløbs temperatur er instillet til 35 grader, men kan ikke komme op på 30 grader.

Jeg har haft begge pumpe af, og monteret dem direkte til 230 V for at kontrolere at de virker Begge OK.

Jeg har lige prøvet at tvangsåbne gulvvarme ventilen så jeg havde 45 grader gulvvarme fremløb, stadig med 70 grader varmt vand og alligevel startede fyret igen ved 79 grader.

Jeg har noteret at kun en af pumperne kører ad gangen, aldrig på samme tid.

Fyret har digitale temperature, så derfor jeg kan sige hvilet temperature fyret arbejder med.

 

Nogen der er ide om hvad der er galt? har ikke lyst til at ofre en nyt print styring uden at være helt sikker.

 

Mvh.

Wulff

 

 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det tyder på at differenstemperaturen er for lav. Har du en mulighed for at justere den. I følge diagrammet er det ikke muligt at se, hvilken termostat der er i fyret. Hvis der ikke er en mulighed for at ændre diff. temp., må du måske indstille dig på at skifte den.

fase
Den temperaturforskel der er mellem fyret starter og stopper, på mit oliefyr (andet fabrikat) mener jeg differensen mellem start/stop er 5gr C.
Så hvis du ikke har mulighed for at indstille differensen i fyrets styring, er der nok et nyt styreprint der skal til.
Men måske du skal kontakte en oliefyrs "mand", så han kan måle ud osv. så du ikke skifter unødige dele, jeg ved ikke om det kunne være andre ting end styreprinter.

Vi prøver igen, i morgen --
Legede hele dagen i går med fyret. For at få lidt varme i huset tvangsåbnede jeg shunt ventilen. Hvad det har med sagen at gøre, ved jeg ikke, men det lader til fyret virker nu. Nu varme det op til 90 grader og starter ikke før gulvvarmen eller varmtvandet beder om det.
Heller ikke så varmt i toppen af tanken 60 grader, godt for kalken.

Det virker nu.. tak

Happy days
Det er godt, at du nu har fået varme på huset. Men jeg har et spørgsmål til dig, nemlig hvorfor du kører med en kedeltemp. på 80°. Jeg ville sænke den til mellem 60° og 70°. Det varme vand kunne du også sænke temp. til under 55° for at undgå kalkudfældning. 60° er for højt til at undgå kalkudfældning.

fase
Annonce
Når jeg skriver kedeltemperatur, mener jeg på det vand der cirkulere fra brændkammer og op til varmtvandsbeholderen. Jeg kan ikke indstille det, det eneste jeg kan indstille er varmtvand og gulvvarme fremløb. Så det må være producenten der mener det var bedst.
Hvis du ikke kan indstille det, så er det jo afgjort, hvordan temperaturen skal være. Kan du ikke stille kedeltemperaturen til f.eks. 60° eller 65°, så er fremløbet til varmtvandsbeholderen også fastlagt.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis