Kvaliteten af Jem&Fix' træ?

En kammerat (som arbejder i en byggemarkedskæde) påstår, at JemFix' træ ikke har samme kvalitet som andre kendte byggemarkedskæders træ.

Kvaliteten af træ, er vel mange ting. Knaster, høvlingen m.v.,
men lad os bare hér tage udgangspunkt i trykimprægneringen af lægter, terassebrædder og hegnsbrædder.

Hvad tænker i.
ER der forskel?

Mvh  Jan, som generelt er meget positiv over JemFix produkter og priser


mvh  Jan

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har fået skrammeltræ fra både Jem & Fix, Bygma, XL Byg og Stark. Tror det er svært at tegne et meget generelt billede. Mit indtryk af deres høvlede træ er, at der er lidt flere knaster og udskud. Har ingen mening om deres trykkede.
En væsenlig forskel i kvaliteten er træets vægtfylde, dvs hvor meget fiber, der er i et stykke træ. Jeg kender især forholdene i Østrig. Der kan træerne vokse på bjergskråningerne udsat for stærk vind eller de kan vokse i mere flade områder. I de sidstnævnte anvendes der kunstgødning og træerne vokser derfor betydeligt hurtigere, men træet bliver samtidigt meget lettere. Helt klart er der en stor prisforskel på de to slags træ.
Jeg købte for 15 år siden et samlesæt til et legehus, der var fremstillet i Estland. Det var pænt høvlet træ og uden nævneværdige knaster, men det var slående, at når man bar på en stavl brædder, så var vægten unaturlig lille i sammenligning med, hvad man forventede. Det var også slående hvor meget træet ændrede dimension når fugtigheden ændrede sig.
Til brug i et legehus var brædderne i orden, men havde man anvendt dem til beklædning på et rigtigt hus, så ville jeg nok betegne dem som uegnede.
Skal træet bruges som en liste eller et fodpanel er det lette træ sikkert OK, men hvis det skal bruges til et terassegulv, så ville jeg være betænkelig ved den nedbøjning, som det lette træ ville forårsage.
Der findes sikkert en eller anden form for klassificering af træs anvendelse under belastning, men den kender jeg ikke.
Enig, de billige samle-selv legehuse, hønsehuse mv. er ofte lavet af det ringeste træ - også derfor det kaldes "appelsinkasser" i folkemunde. :-)
Jeg vil ikke kalde det for "ringe", hvis det opfylder sit mål og foreløbig har legehuset stået i 15 år uden større skader, så træet var til det formål absolut i orden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis