Tilpasse dørkarm fra 3,5cm til 4cm dørtykkelse

Hej med jer.

Jeg har et par døre som jeg gerne vil have udskiftet til nogle med glas i. Jeg har også fundet nogle døre til en god pris i de rigtige mål med glas i. Eneste problem er at karmen er lavet til døre med en tykkelse på 3,5cm hvor alle nye døre, så vidt jeg kan se, kun laves i 4cm.

Hængsler kan jeg godt tilpasse med et stemmejern og lidt spartel. Men har i et godt forslag til hvordan jeg fjerne 5mm på karmen, så jeg kan få døren med en tykkelse på 4cm deri? Tænker ikke at jeg kan slå det ud med et stemmejern hele vejen rundt, det bliver nok for flosset?

Nogle som har et genialt forslag?

Det ville være dejligt hvis ikke karmen skal til at skiftes.

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kommer jo lidt an på om dørkarmen kan tages ud. Og så naturligvis hvilke maskine du har.
Er dørkarm taget ud, kan den skilles ad i 4 dele. Så kan du bruge rundsav eller dyksav ved at stille den på passende dybde og så køre flere spor ved siden af hinanden styret af en skinne.
Ellers kan en elhøvl også klare det når døren er adskilt.
Samme metode kan bruges når dørkarm sidder i, men så får du problemer i alle 4 hjørner, da maskinen ikke kan køre helt frem.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej.
Kunne man ikke fræse en rille i dørpladen så der kom en fals som passede til den smallere karm?

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Afmonter dørkarm og skil den ad som ev elmand skriver. Herefter brug overfræser
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Vil helst undgå at pille dørkarmen ned hvis det kan lade sig gøre, har for at t halvt år siden sat nyt tapet op så det sidder pænt op med gerekterne. Var ikke opmørksom på at der var forskel på dør tykkelserne på det tidspunkt 🙁

Så tror at jeg vil se hvad jeg kan få af fræse værktøj også må alle 4 hjørner rettes med stemmejern og noget sliberi.
Jeg siger også som Kovas. Fræs en fals i døren, det er langt nemmere end at stå og fræse/stemme ud i karmen.
Døren er jo alligevel "løs" og kan derfor nemmere lægges ned så du kan fræse bedre, end at stå og kæmpe med en fræser på en karm.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Du kan jo osse overveje, om det er så alvorligt, at døren går lidt frem foran karmen??

Venlig hilsen
Knud
Eller lime en liste på hele vejen rundt og så male.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg ville bruge en overfræser, den kan tage det meste, og så tag resten i de hjørner den ikke kan nå med stemmejernet.

Vi prøver igen, i morgen --
Bemærk at palen til håndtaget som regel ikke kan lukke helt - den rammer kanten af låseblikket. Fordi døren stikker det ekstra ud over karmen.
Hvis du vælger at fræse i døren, og dermed rykke den ind - er du selvfølgelig ude over dette problem. 😉
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også