Bilbatteriets størrelse

En ny bil er født med et batteri af en bestemt størrelse og en af mine kolleger vil sætte et kapacitetsmæssigt større batteri i sin bil. Vil man få noget ud af det hvis generatoren er designet til at oplade et f.eks. 45 aH batteri og man sætter et 60 aH batteri i bilen? Kan generatoren oplade et 60 ah batteri tilfredsstillende når den er "vant til" et batteri på 4H ah? Jeg er elektronikuddannet og ved at en lader bliver varmere hvis den skal oplade batterier med større kapacitet. Gælder det samme for generatoren og kan det tåle?


Vh.

Peter

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det skulle der ikke være problemer i, og genenatoren lader jo ikke på fuld "knald" hele tiden, og vil sagtens kunne følge med.
Så du får en lidt større buffer..
Men er det fordi der generelt mangler strøm på bilen, er det nok ikke den store hjælp.

Vi prøver igen, i morgen --
Altså skåret ud i almindelig pap. Det kan sagtens gå med et større batteri, laderen tager lidt længere tid inden batteriet har nået at indeholde alle 60 Ah

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
En "batteri-mand" sagde sådan til mig en gang, da jeg ville have en større akkumulator i min bil:

"Det svarer til at have en stor bankbog. Hvis du ikke sætter tilsvarende penge ind, så er det ligemeget at din bankbog er stor."

Træd ikke på mine ledninger :o)
Skrevet af bobenontot på 16-01-2017 21:18
En "batteri-mand" sagde sådan til mig en gang, da jeg ville have en større akkumulator i min bil:

"Det svarer til at have en stor bankbog. Hvis du ikke sætter tilsvarende penge ind, så er det ligemeget at din bankbog er stor."

Ja og andre siger det er som med drikkeflaskens størrelse under en tur i ørkenen, jo større flaske, jo længere overlever du hvis noget går galt.     

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce
Tak for svarene. Indenfor elektronikken havde man en tommelfingerregel om at man skulle oplade med en ladestrøm som var 1/10 af kapaciteten. Det vil sige at hvis batteriet har en kapacitet på 1000 mAh så skal der lades med 100 mA. Det er ikke optimalt at lade i længere tid med for lav strøm da det ikke giver samme udnyttelse af batteriet, men den slags batterier jeg har beskæftiget mig med er NiCad og li-ion typerne og ikke bilbatterier. Der kan skrives tykke bøger om opladelige batterier og opladnings måden.

Vh.

Peter

Skrevet af knagsted på 18-01-2017 09:54
Tak for svarene. Indenfor elektronikken havde man en tommelfingerregel om at man skulle oplade med en ladestrøm som var 1/10 af kapaciteten. Det vil sige at hvis batteriet har en kapacitet på 1000 mAh så skal der lades med 100 mA. Det er ikke optimalt at lade i længere tid med for lav strøm da det ikke giver samme udnyttelse af batteriet, men den slags batterier jeg har beskæftiget mig med er NiCad og li-ion typerne og ikke bilbatterier. Der kan skrives tykke bøger om opladelige batterier og opladnings måden.

Det lyder som om det er fra før opfindelsen af regulerede ladere. Generatoren kan sagtens lade et større batteri op og samtidig styre det ikke bliver overladet. Det tager ikke længere tid og lade 10 Amph på et 60 Amph batteri end det gør på et 50 ditto.  

Du bør også bemærke at et blybatteri altid bør være fuldt opladet, da det så giver den længste holdbarhed. Står det halvt afladet i længere tid, indtræffer det man kalder sulfering af blypladerne, så de ikke længere kan optage den fulde mængde strøm.   

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Hej alle i kloge mennesker
Alt hvad der er skrevet i de ovenstående indlæg passer meget fint på "ældre" biler !


på næsten alle nyere biler er der et "batteri overvågnings system" som kontrollerer ladningen fra den "meget" over dimensionerede generator !


dette er konstrueret så "Motorstyringen" kan bypasse spændingsrelæet i generatoren og f.eks. tvinge generatoren til at lade rigtig meget under opbremsning ( energi genindvinding )


dette system kan også næsten frakoble ladning fuldstændigt ved længere tids kørsel med meget lille forbrug
Hokus Pokus - hurrah for "moderne elektronik" men ingen fordele uden bagdelene følger med ! ! ! !


man kan på disse biler IKKE "bare" skifte amperetime størrelse uden at elektronikken får det at vide - altså når man monterer et større batteri SKAL "motorstyringen" programmeres med den nye værdi (surt Show )


hvis man nu ikke selv har en tester der kan gøre det ! fordi gør man det ikke kommer straffen i info displayet "  fejl i energy manegesment systemet" - sørgeligt når man nu ville gøre det så godt !!


polobjørn


"AUTOELEKTRIKEREN"
Undskyld, et tillægsspørgsmål: Siger du polobjørn, at man ikke kan skifte til batteri med samme amperetimer, uden at "stille" på motorstyringen?

Venlig hilsen
Knud
Så vidt jeg har læst det, så skriver polobjørn, at hvis man skifter til et andet, måske større Ah batteri, skal det måske kodes i styringen.

fase
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis