Stiga havetraktor problemer med gaspedal

Jeg har en stiga park pro 18 4wd som er begyndt at drille.

Mit problem er at gaspedalen ikke "nulstiller" sig selv når jeg køre frem, dvs at hvis jeg træder på den så køre den ikke tilbage igen, og hvis den gør så er det meget lidt, så næste gang jeg træder på den får den ingen gas.

Der er ingen problemer når jeg bakker, det er kun når jeg køre frem.

 

Det skal siges at der ikke er gear på den, så det er samme pedal til frem og bak.

 

Jeg har skilt det ad og har selv en formodning om at det er gasfjederen/gasdæmperen som sidder i forbindelse med pedalen som er i stykker, men jeg er ikke sikker. En ny orginal gasfjeder koster 1250 + fragt, så det ville være trælst at bestille sådan en ny en hvis det viser sig det er noget andet der er galt.

 

Er der nogen som ved om det er gasfjederen det er galt med, eller om der kan være noget andet i vejen? Mine mekaniker evner er tæt på 0, så det er ikke utænkeligt at jeg er forkert på den.

 

Mvh

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.

fra pedalen og om til hydrostaten går der et kabel, det sidder fast på rammen med et beslag, nogengange kan det beslag sidde løst og kablet kan så glide frem eller tilbage, hvilken kan køre det problem du beskriver.
hvis du kikker 10-15cm bag med den gasdæmper, kan du se hvor beslaget holder kablet. det er meget sjældent gasdæmperen den er gal med, kablet er en sliddel og oftest er det der problemet ligger i, især da det har to funktioner -at blive hivet i, og skal skubbe (hvis det giver mening)

www.Duckduckgo.com sikker søgemaskine

Er det denne del du mener skal skiftetes, eller kun kablerne?

Hej igen

jeg kan desværre ikke se billedet (er i udlandet tror ikke det fungere på min telefon her)

på pedalen hvor gasdæmperen er monteret, sidder der også en kabel (ikke en ledning) som går til den bagerste hydrostat, det er dette kabel jeg snakker om. kan du se det på din maskine?

jeg er hjemme ved min PC om e uges tid, så kan jeg se hvad du har belldiet du har indsat

www.Duckduckgo.com sikker søgemaskine
Der sidder ikke et kabel på min, der sidder en metal stang som går bagud.

Der er to "stænger" forbundet til gaspedalen. Den ene går bagud til moteren og den anden går til siden og skubber ekektromagneten frem og tilbage.

Jeg er ved at blive sindssyg over ikke at kunne finde fejlen, det er garanteret et eller andet pisse simpelt som er galt med den 😁
Annonce

Stængerne er kabler med små 'rør' uden på så de ligner lidt en stang, det her bellide er af enderne.

Den der går om til hydrostaten kan glide i det beslag som holder kablet fast på selve rammen

sådan ser enderne ud på kablet (uden det yderste led som kablet sidder monteret på pedalen med)

 

 


www.Duckduckgo.com sikker søgemaskine
Jeg takker for svar og din tålmodighed :-)

Jeg har fået det til at virke, men jeg aner ikke hvad jeg gjorde. Jeg fandt de kabler du beskrev, men de sad fast i beslaget og kunne ikke give sig. Jeg skilte en masse fra hinanden og fik det sprøjtet til med rustfjerne middel, jeg rensede og smurte fjederen som sidder på hydrostaten, og jeg afmonterede gasdæmperen og monterede den igen.

Hvilken af de overnævnte ting der gjorde udslaget ved jeg ikke, men da jeg fik det hele samlet igen og tændte havetraktoren, så var gaspedalen hård at trykke på igen, næsten hård som sten, men den køre fantastisk godt nu.

Nu har jeg så et andet mindre problem. Det er at når jeg slipper speederen, så fortsætter havetraktoren med at trille lige så stille, det er ikke et kæmpe problem, men en smule irreterende at skulle trykke på bak hver gang man stopper så den ikke triller videre.

Er det noget nogen har oplevet før, og eventuelt ved hvordan jeg kan fixe det?

Og lige et tillægs spørgsmål:

Omme på hydrostaten sidder der en stang man kan hive frem og tilbage, hvis jeg hiver den den ene vej, får traktoren ingen gas næsten, hvis jeg hiver den helt den anden vej, så får den fuld gas når jeg trykker på pedalen. Skal stangen normalvis være hevet helt ud så den giver fuld gas, eller er det bedre at stille den i midten ca? Grunden til at jeg spørger er at der ingen forskel er på om den er hevet halvt eller helt ud, den får det samme gas, det er kun hvis jeg skubber den helt ind at den ikke får gas.

Håber i forstår hvad jeg mener, jeg er en kejle til teknik :-)

Fedt du fik det fikset

Elektromagneten er en form for 'cruise control' men hvis du ikke bruget den,kan du afmontere kablet mellem den og pedalen, da den laver en del friktion, som kan få pedalen til at hænge lidt i stedet for at gå i 'neutral' og så kan du opleve at frotnklipperen kører lidt fremad.

Hvis det ikke virker, skal armen på hydrostaten indstilles, jeg har vistnok et dokument liggende på en gammel PC, men hvordan det indstilles.

Pinden du snakker om, må være den som du kan trækket ud i så står hydrostaten i 'neural' der sidder også en på den forreste, når de begge står i 'neutral' kan du skubbe din frontklipper, trykker du dem ind kan du køre med frontklipperen.

evt. post et billede, nu kan jeg se dem

www.Duckduckgo.com sikker søgemaskine
Super, tusind tak for hjælpen.

Jeg vil prøve at afmontere magneten i morgen for at se om det hjælper.

Hvis det ikke hjælper, kan man så selv indstille armen på hydrostaten, eller er det noget en fagmand skal kigge på?

Det giver mening det med pinden 😊

Jeg var vist glad for hurtigt, idag skulle jeg bruge havetraktoren og nu er det værre end det var inden jeg startede, den får nærmest ikke gas når jeg køre frem, bak virker dog uden problemer?

 

Jeg fik kigget det hele igennem og så at gummiet rundt om gaskablet er faldet af i samlingen omme ved hydrostaten.

Skal gaskablet skiftets, eller kan man fixe det på en eller anden måde? Eller er det noget helt andet som er galt?

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis