Oliebaseret lak på hvidmalet bord

Hej,

Jeg har et spørgsmål som jeg håber jeg kan få et svar på.

Jeg har lige malet mit sofabord hvidt, med en træ-og metalmaling (glans 40). Nu vil jeg gerne lakere det, da jeg gerne vil bruge bordet uden at skulle være meget forsigtig mht. pletter.
Jeg har fået købt en oliebaseret lak, og jeg har prøvet lakeret et lille område som ikke er så synligt. Desværre synes jeg at overfladen nu (efter tørring) virker meget fedtet. Hvis jeg prøver at slibe det væk, så ridser jeg i malingen og får brunlige ridser.
Har jeg brugt den rigtige lak?

Nogle gode råd til hvad jeg skal gøre for at få en blank overflade som ikke er så pletmodtagelig?

Venlig hilsen

Carina

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu oplyser du ikke hvilken lak du har brugt, men det er ikke unormalt en enkomponent lak kan føles fedtet. Du skal nok have fat i en tokomponents lak til det job.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Du skriver efter tørring er overfladen fedtet. Har din lak fået lov til at hærde ?
En ting er at lakken er tør, noget andet er om den er hærdet op, da der godt kan være forskel.
Mange laktyper har en forholdsvis lang hærdnings tid, hvilket du kan tjekke ved at presse en negl ned i lakken. Hvis neglen efterlader et mærke, er lakken ikke hærdet helt op endnu.
Prøv at give det tid...
Og så i øvrigt Velkommen.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tak for jeres svar, jeg vil lige prøve at give den lidt ekstra hærdnings tid.
Glemte lige at skrive at hærdningen selvfølgelig også gælder for din maling under... mange tror at maling er tør og dermed hærdet, men det er den langt fra. Så hvis din maling under er "blød" vil du aldrig få et godt resultat.
Det er en af de farer der er ved alle de bolig forbedrings tv udsendelser der kører... her ser det ud som om man bare lige kan male en reol og så tage den i brug dagen efter... men virkeligheden er en ganske anden.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også