Gipsloft finish ved kant

Hej

Jeg er i færd med at opsætte gipsplader på et lille areal af gamle profilbrædder. Jeg har fjernet de gamle skyggelister, som har efterladt en synlig overgang mellem væg og loft på mellem 1,5 - 2,5 cm. Min oprindelige plan/håb var at pladerne samt fuge ville dække for overgangen, men det blir nok lige optimistisk nok.

Jeg vil helst undgå mere end ét lag plader, så umiddelbart tænker jeg lidt spartel efterfulgt af slibe samt maling ville kunne klare overgangen? Eller hvad tænker I?

 

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan du ikke bare lade gipspladerne gå helt ud til væggen? Eller har jeg misforstået noget?

Med venlig hilsen
ktm

 

Er det ikke 19mm gips? Og du skal vel have en skyggeliste på igen bagefter, så er den smule de er "til overs" også rigeligt dækket.

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Hvis du ikke vil have en skyggeliste, ja, så er du jo nødt til at udbedre overgangen. Spartling, slibning og maling. Tror dog godt det kan blive svært at lave pænt, med mindre du maler hele væggen. Man kunne dog også vælge at male loftmalingen 1-2 cm ned på vægen og lave en skarp overgang til vægmalingen dér.

Pladerne er 13mm og skal helt ud til væggen jo  

Det ville være oplagt med en ny liste, men i resten af huset (hvor der ér lavet gipsloft), er der ingen liste:

Så er lidt bange for, at overgangen ik blir ligeså pæn... 

Så lyder det som en ordentlig omgang renovering af væggene også, for at få det bedste resultat ud af hele dit rum.

Du kan godt forsøge "lappe løsningen" at spartle, slibe, pudse og male samlingen, men det bedste IMO vil være at strippe væggene til hård mur, og så nyt lag tapet på, efterfulgt af dine nye gips lofter, og så igang med malingen.

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Nu er så det i har valgt, og det kan man ikke sige noget til.
Jeg synes bare det er pænest at kunne skelne hvor loft begynder og væggen slutter. Enten med liste eller med forskellig farve på de 2 flader. Men smag er jo forskellig.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Takker for input!

Det lugter mere og mere af en liste kan jeg godt se...
Du skal fuge mellem væg og loft
Skrevet af Ulrik123 på 16-01-2017 08:15
Du skal fuge mellem væg og loft

Der skal helt klart fuges - men er bange for det nogle steder ikke er nok...

Ikke andet for, end at få pladerne på, og så få et overblik over omfanget. I værste fald er der nok ingen der dør af en lille smule stukliste eller lignende.

 

 

Skrevet af kim.k på 16-01-2017 08:20

Der skal helt klart fuges - men er bange for det nogle steder ikke er nok...

Ikke andet for, end at få pladerne på, og så få et overblik over omfanget. I værste fald er der nok ingen der dør af en lille smule stukliste eller lignende.

 

 

Kommer jo an på hvor feinsmecker man er, jeg ville aldrig bruge stuklister især ikke når der er fine afslutninger i resten af huset. 

Er generelt i mod halve løsninger men det er bare mig

 

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også