Pudsede vægge

Vi er i gang med at sætte vores soveværelse i stand. I den forbindelse håber jeg, at der er en, der kunne give os et råd eller to mht. væggene.

Vi har hevet tapeten af væggene. Indenunder tapeten ser det ud til, at der har været spartlet med en gang spartelmasse. Under spartelmassen er der et pudslag - en lidt grov puds, som drysser en hel del. Under pudslaget er der murstensvægge. Enkelte steder er pudsen løs, så der har vi banket det af ind til murstenene.

Vi kunne godt tænke os at bygge det op igen, så vi ender med en pudset overflade med lidt struktur i, som vi så kunne male direkte på.

Umiddelbart tænker jeg at reparare de største huller i pudsen med en strandmørtel iblandet lidt cement. Derefter har jeg overvejet, om man kunne pudse det hele over med noget finpuds.

Bør jeg banke al den gamle spartelmasse af først? Mange steder sidder den ganske godt fast, så det vil nok tage mig lidt tid.

Hvilken fremgangsmåde vil I anbefale? Og hvilke produkter?

Vi har også haft i overvejelserne, om man kunne pudse det op med en indfarvet puds. Er der nogen, der kan anbefale en fremgangsmåde og produkter til det?

Gode råd modtages gerne... :-)

Med venlig hilsen

Stefan

 

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej jeg er selv igang med en stører renovering af vægge i min kælder som både er spartlet og malet jeg har god erfaring med hæfte mørtel fra weber 280 men den er lidt dyr
Men skalflex laver også en hæftemørtel det hænger fast på alt fra fliser og spartelmasse bare baggrund er fast
Fremgangs måde et tyndt lag med en spartel der efter over med en fugtig kalk kost.
Efter 24 timer kan du trække et lag på med en metal trækbræt og slutte af med en filtsbræt med svamp og køre det let hen over i cirkel bevægelse
Det fungerer hos mig

Danny
Du skal pudse de værste huller op med en bakkemørtel, blandet med lidt cement, for holdet er 12 - 1 Husk at muren / hullet skal kostes over med vand inden så det er fugtig inden du begynder. Du kan også købe en færdig blandet tørmørtel, så skal der kun vand i.
Så tror jeg det er en filsning du ønsker. Det kaldes i folkemunde en vandskuring.
Du skal bruge filsningsmørtel, et stort stål pudsebræt, en spandske, filsebræt, og noget forankringsgrunder.
Først skal væggen behandles med forankringsgrunder. Så blander man 1 sækkefuld filsnings mørtel som beskrevet på sækken, den trækkes op på væggen ved hjælp af den store stålpudsebræt. Der hvor den ikke kan komme til bruges spandske. Når det er tørret ind (så et let tryk af en finger ikke laver stor mærke) så kører man rundt i cirkelbevægelser med filsebrættet. Svampen på brætte skal være ret fugtigt. en gang imellem skal bræt/svamp dyppes i vand som måske skrabes let af på kanten af spand.
Det er vigtigt at det er samme person der filser hele rummet. Det er umuligt at få ensartet resultat ellers.
Hvis der bliver repareret huller så skal der filses over et større område, ellers kan det ses.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også