håndværkerpriser...

Lidt chokeret over den TV-udsendelse forleden.. Jeg troede faktisk ikke det kunne lade sig gøre mere - efter det er blevet "så moderne" med at kunne indhente flere tilbud m.m.
At man kan komme afsted med at tage så meget for en tagudskiftning - det er da klart, at hvis man kan lave det selv - eller kender nogen, der måske kan/vil bruge en smule sommerferie på det - ja så gør man det da..
Sidst vi fik et tilbud på renovering, sagde vi nej tak til tømrerens tilbud.. da vi var færdige havde vi lavet dobbelt så meget, som var i tilbuddet (og malet stern både ind og udvendig..) - og havde holdt en timeløn på mellem 5 og 600,- pr forbrugt time.. og ingen er indenfor branchen.. det er skræmmende..
Jeg tror håndværkerne skal til at tænke sig om - og sige.. "ville jeg selv være tilfreds med det arbejde/prisen -  jeg leverer??"

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der var mange ting som rystede mig i den udsendelse, den danske tømrers tids beregning på 4-5 uger for et meget lille tag, at han startede med en øl i stedet for at sige godmorgen til kunden, deres arbejdsmoral var skrækkelig og fejlen med dampspærren var ikke for køn, og hvad skulle det store telt til for vildt overkill i mine øjne, og så arbejdede og efterlod de noget af en rode butik.
Polak holdet kunne så lære noget om arbejdsmiljø men skaden på den enes fod kunne være sket for de danske roderhoveder.
Det er mange år siden jeg har mødt den slags håndværkere. Jeg ville næsten inden udsendelsen sige at de ikke fandtes mere.
Men han har sig selv og en lærling, derfor den lange tids "plan" i starten. da det så skal laves på 4 dage hyrer han et par vikarer ind. Det skal da til deres ros siges at de var på sodavand. At arbejdet ikke var nær færdig på den tid, skyldes naturligvis den dårlige arbejdsmoral.
Havde Polakkerne ikke gået og ventet på fejlleverede materialer, var de blevet færdig til fyraften.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg kan heller ikke kende det billede, der blev tegnet af de danske håndværkere. Måske er det et specielt københavner fænomen. Der må vel være en grund til, at håndværkere fra andre landsdele nemt kan konkurrere med håndværkere fra hovedstaden.

fase

Jeg synes at det mere er et tegn på den manglende "tagen ansvar" som man ser alle steder.
Ring til TDC og du får "Anders" i røret... ikke et efternavn eller titel, og ham hjælper dig kun med det han har som ansvarsområde, og giver dig ikke service.
Det handler om at den enkelte medarbejder ikke tager ansvar for sit eget arbejde, og ledelsen lader dem slippe af sted med det.
Sidst vi var i KBH lufthavn, skulle vi selv printe en bagagelabel ud. Maskinen spyttede så en halv label ud, der var umulig at læse. Vi henvendte os til en fyr der stod der for det samme, og fik at vide at vi skulle gå over i køen til manuel indtjekning. Da jeg så begyndte at argumentere med ham og forklarede ham at det jo sådan set var hans job at servicere kunden (mig), så blev han pisse sur, men endte med at printe en ny label ud, da han indså det nok var den nemmeste måde at slippe af med problemet (mig) på...Tilbage står, at han på intet tidspunkt spurgte hvilken maskine der var skyld i vores problem, så han eventuelt kunne se om den var i stykker, med det resultat at der uvægerligt ville være flere kunder den dag ende op med samme problem som mig... men det var han sikkert ligeglad med, fordi han ikke havde ejerskab for sit eget arbejde
Danske håndværkere har tidligere haft et godt ry, men de er som alle andre blevet presset til at gå på kompromis med deres håndværk fordi alle "regnedrengene" hele tiden taler om effektivitet, fremfor kvalitet.
Danskere vil bruge tusindvis af kroner på det helt rigtige samtalekøkken, men samtidigt så køber de en underlødig færdigret og propper ind i ovnen når der skal laves mad, fordi det skal være billigt...


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Vil gøre opmærksom på at Detmer tv så det er jo klippet så det tegner det billede folkene bag vil vise ikke nødvendigvis sandheden. Der er flere ting i den udsendelse som ikke er i orden den er blandt andet castet med en anden handling end den vi ser på tv.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Annonce
Du har fuldstændig ret i, at der viser det, journalisten vil vise og ikke andet. Dog må jeg sige, at i den første udsendelse med taget, synes jeg nok tømreren viste lige lovlig meget tomgang. I den sidste udsendelse kom man let og elegant om ved aflønningen af de letiske tømrere, men det var vel også for, at vi ikke skulle have at vide hvad lønnen var.

fase
I den sidste udsendelse mener jeg også klart, at der bliver arbejdet med brutto og nettolønninger - så INTET er sammenligneligt..
Men.. "sjovt nok" - hvis denne udsendelse havde været først - så havde ikke mange set nr.2.. så havde vi lullet os i søvn til "vi er da så gode"...
Mening... - men "østen" skulle da bare have nogle "klap på kinden" - jeg gider da ingen, der kommunikerer så lidt på en opgave, som her..
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Du kan være ganske sikker på, at jeg skal se alle udsendelser i den serie, men der mangler en masse oplysninger. Jeg ville gerne have set udbudsmaterialet og tilbudene.

fase
Det ville være meget relevant - det savner jeg også..
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
En anden fejl der sneg sig ind i udsendelse 2 var forholdet med VVS'eren.
Det danske firma havde en vvs'er tilknyttet, hvor det andet firma ikke havde. Det afstedkom så at det reelt var kunden der var bygherre, og skulle lave en koordinering mellem de 2. Hun brokkede sig over at Letterne ikke kunne arbejde videre før vvs'eren blev færdig (og de blev sat tilbage i deres arbejde fordi hun ikke havde koordineret med dem/vvs'eren) , men det var hende som bygherre der skulle sørge for at vvs'eren kunne se arbejdet og aftale arbejdet, på samme måde som hun/de gjorde med Letterne... det blev der let og elegant skøjtet hen over i programmet.
Det danske firma, lavede en "total enterprise" og dermed var det dem der stod for koordineringen...så det var 2 forskellige måder at "bygge" på.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også