Lastbilkørekort -tilladelser m.m.

Jeg havde den store fornøjelse, at jeg på min 18 års fødselsdag, for ca 25 år siden, bestod køreprøven til lastbil.

Glad var knægten her selvfølgelig, Men det har været noget begrænset hvad jeg har kørt af lastbil senere.

Nu har jeg så fået et tilbud om at køre som afløser på en lastbil en gang imellem.

Men, der er noget med at sådan et "stort" kørekort ikke længere er nok for at føre sådan en fætter.

Men hvad skal man ellers have af kort/prøver/papirer med mere ?

Håber at D´ herre (og damer) i forrummet kan hjælpe ;-)


Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal have gang i en "chauffør uddannelse", som du kan tage på kort tid på et AMU center, og afhængigt af dit nuværende uddannelses niveau, skal du betale mere eller mindre selv.

 

Jeg har et eksempel. En mand som for 20 år siden kørte som salgschauffør med nogle frostvarer til supermarkeder, skulle leje en lastbil nogle dage. Her fra Midtjylland måtte han til Esbjerg for at finde en der kunne køres med almindelig stort gammeldags kørekort, og en skive i fartskriveren. De nye kort som chaufører har er sådan "dankort"lignende. De skal så stikkes i bilen, og på den måde holdes øje med hastighed, kørehviletid m.m.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Man skal i dag have en chaufføruddannelse som tages på et AMU-kursus. Man får udstedt et chaufføruddannelsesbevis som skal fornyes hvert 5. år med et kursus på 5 dages varighed.

Et fartskriverkort hedder i dag et førerkort, som politiet udsteder.

Julle


Chaufføruddannelsen tager også 5 dage første gang. Her lærer du især hvordan du skal surre din last, og du får gennemgået køre-hviletidsreglerne, førstehjælp m.m. Efter endt kursus får du er dankortlignende "Chaufføruddannelsesbevis". 

Hos Politiet skal du ansøge om et Chaufførkort - her skal du blot have dit kørekort for at søge. Også dette kort skal fornyes hvert 5. år - det koster i omegnen af kr. 500,-

Du må kun køre lastbil hvis du er ansat i pågældende firma. 

Med hensyn til dit kørekort er du vist nok een af de "heldige" hvor dit kørekort gælder til du er 70 år. Jeg mener at ret få år efter du har taget dit kørekort, skal lastbilkørekort fornyes når man bliver 50 år. Nyere ladtbilkørekort skal fornyes allerede efter 5 år (lægeerklæring). Så, start med at kontrollere at du har et gyldigt lastbilkørekort (det gælder til den dato der står anført).


Søren O

Til orentering tog jeg førerkort og chaufføruddannelsen i Marts måned. Meget kedelig teori, men det blev så opvejet af noget økonomikørsel m.m. - og det er direkte Drengerøvsjovt at være på glatførebane med en lastbil ;-)



Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Annonce

Glatførerbanen og vist nok også økonomikørslen er desværre ikke et obligatorisk punkt i chaufførefteruddannelsen, men det er da tilladt at undersøge hvad de enkelte kursusudbydere tilbyder. Og ja, det er en oplevelse at prøve glatbanen med lastbil, især hvis der også er hænger eller sættevogn med.


Søren O

Kørekort til storvognskategorierne gælder for nye kørekort udstedt efter januar 2013 kun i 5 år. Der skal en lægeattest til at forny det. 

Hvis du i dag f.eks. har kørekort til kategori C og det er gyldigt til du er 70 år. Hvis du så mister/taber dit kørekort og skal have udstedt et nyt, så er det de nye gyldighedsregler som gælder.

Man har ændret gyldighedsperioden for kategori A + B, så det i dag kun er gyldigt i 15 år. Så skal det fornyes med lægeeklæring.

Julle

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis