Plaster of paris.

Hej.

Jeg skal til at bygge et lille "forge" ved ikke hvad det heder på dansk.

Jeg har søgt en masse efter plaster of paris, som jeg ved kan klare varmen (Ca 1500-2000 grader). Men jeg kan ikke finde det nogen steder, så jeg vil høre om nogen ved hvor jeg kan få fat i plaster of paris eller en erstatning der kan klare det samme. Men jeg skal have mulighed for at støbe det, så det kan ikke være mursten.

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg ved at der findes ildfast mørtel men om det kan bruges til dit brug er en anden sag 
Det er jo mere almindeligt at bygge ting op i (ildfaste) sten, fremfor at bruge mørtel over det hele (ikke mindst pgra pris og vægt).

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Kan godt se hvad du mener. Men jeg må hellere forklare lidt mere om projektet.

Den bliver lavet ud af en varmtvandsbeholder der bliver skåret i to, efterfølgende bliver der støbt en væg på Ca 8 cm med ildfast materiale.
Plaster of paris er hobby gips, men blander man det 50/50 med fin sand har du et materiale som kan holde til meget høje temperaturer.
Er det du søger navnet på, en "smelte digel" til f.eks. smeltning af aluminium/messing/jern i til støbning af diverse ting i metal?

Til støbe forme skal du bruge en speciel slags sand, jeg ikke lige kan huske navnet på, men hvis du bor tæt på frederikshavn, kan du kører ud til MAN B&W og spørge om du kan købe lidt fra dem.

Skrevet af Steensen på 12-01-2017 20:44
Er det du søger navnet på, en "smelte digel" til f.eks. smeltning af aluminium/messing/jern i til støbning af diverse ting i metal?

Til støbe forme skal du bruge en speciel slags sand, jeg ikke lige kan huske navnet på, men hvis du bor tæt på frederikshavn, kan du kører ud til MAN B&W og spørge om du kan købe lidt fra dem.
Hvis det er støberiet på Motorfabrikken du mener, har den været lukket i adskellige år.
Fo(u)ransand burde man kunne købe på de jernstøberier der er tilbage i danmark -F.eks i Aars...

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
smelte digel skal nok passe, har aldrig hørt det ord før :p men ja det stemmer.

Man kan bruge noget der heder Play sand, mener nok at der er noget med korn størrelsen i sandet, hvis de er for store smelter de om til glas.
Jeg ved at man kan lave plaster of paris, det er super simpelt, men er ikke sikker på at det kan tåle varmen.
Annonce

Prøv på youtube noget med >forge< eller > smeltedigel< eller >aluminiums støbning<

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)

Skrevet af <a href='http://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/44281' class='af-profile-link'>ev elmand</a> på 12-01-2017 22:07
<p>Prøv på youtube noget med >forge< eller > smeltedigel< eller >aluminiums støbning<</p>

Har set utallige videoer af forge builds, er 100% med på hvordan jeg skal lave den. Det er bare materialer jeg kæmper med at få fat i.

plaster of paris er noget så simpelt som gips  går selv med tanken om at gå i gang med samme projekt i en 60 liter olie tønde..

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også