Rør på loftet - er isolering nok ift. sikring imod frostsprængning

Hej Alle LDSer

Vi får efterisolereret vores loft på vores ældre hus fra 1955 her indenfor de kommende uger. Vandrør til brugsvand og varmerør løber på vores loft og er i dag isoleret med gammel isolering og så har man rullet sådan noget gammel asfaltpap lignende noget omkring rørerne. 

Der var tidligere 50 mm isolering som var dårlig og gennemhullet af mus mange steder og loftrummet har stort set altid føltes lunt - eller omvendt i hvert fald ikke koldt. Men når vi nu efterisolerer med meget mere isolering vil der pludselig blive meget koldt på loftet og dage med frost vil der vel være risiko for at vandrørerne kan fryse?

Rørene løber med 3 rør lige over hinanden og jeg overvejede egentlig at lave en "kasse" som føres op på hver side af rørene som vi så får blæst isolering ned i sammen med efterisoleringen så der lægger ca. 150-200 mm isolering omkring rørerne. Kunne det være en mulighed for at sikre imod frost? eller skal der reelt f.eks. anvendes den type ledning som giver en lille smule varme fra sig for at holde dem frostfri. Jeg tænker hvis rørerne primært løber sammen så vil varmerøret vel afgive en lile smule varme som så det ikke kan fryse? Jeg er mest nervæs for mine rør til brugsvand lægger deroppe 

Lige et par billeder

 

  


Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er et reelt problem. Selv varmerør kan fryse. Man kan sagtens forestille sig at lige skruer lidt ned for varmen i et par rum oppe på loftet, termostaten lukker i nogle timer.
Hvis rørene kommer til at ligge midt i isoleringen, så vil der meget sjældent ske noget. Ellers må der være en kasse ned til gl. isolering på begge sider af rør, så temperaturen holdes højere der.
Jeg har tidligere taget tjansen med at optø vand og varmerør af jern. Det var ofte rør der var placeret i en kold skunk.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Dit system vil hjælpe noget, og jeg tror heller ikke der vil ske noget.
Men det der ville hjælpe endnu mere ville være at siderne din kasse sluttede lavere, og med tag ind over rørene. Så kassen endte uden isolering inden i. Så skulle der ligge 350 mm isolering både på sider og ovenpå den. Så ville det blive varmere omkring rørene uden at du ville miste ret meget effekt af isoleringen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja som foreslået, en kasse af isolering på rørene, og en "korridor" ned til varmen, en 50mm bred sprække vil være rigeligt.
Har du tænkt en dampspærrer ind i projekt efter isolering?

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg har skiftet næste alle lofter og lavet en ny dampspærre herover da der ikke var en tidligere.

Jeg er enig i at detvil være bedst at få varmen op i "kassen" det gør det selvfølgelig lidt mere besværligt men der var jo ikke nogen der sagde Det skulle være nemt.

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Annonce
Det er sikkert alt rigeligt med 50 mm bred sprække. Så er det "bare" at spænde nogle plader på siden af rørene, og så lægge isolering op over.
Hvis det er rockwool eller papiruld der sprøjtes ind, så skal der naturligvis laves en rigtig kasse, måske af hårde bats. Er det baner der lægges ud, kan man jo skære det hele til efter mål. Men der bliver nødt til at være et lille "bjerg"

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Efterisolering skal sprøjtes ind. Knauf isolering. Man kunne måske også anvende ruller af 100'mm isolering som man ruller op over rørene og fører ned på hver side så man helt til overside loft og dermed får en sprækkke på ca 50 mm

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Det bliver noget "buffelværk" når det skal skæres til omkring bjælker og tænger. Når du skal have sprøjtet isolering ind ville jeg gå efter en afskærmning, så det er det nye løse isolering der passer til alle forhindringer og dermed undgå kuldelommer.

Denne afskærmning behøver ikke at være supertæt, da der ikke sker noget ved at der kommer lidt isolering ind i kanalen. Det er jo kun for at hæve temperaturen lidt det skal laves.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis