Ældre differenceregulator, udskiftning?

Hej alle

Jeg bor i et hus fra 1968 af hvor der er installeret fjernvarme. 

For noget tid siden havde jeg en energi konsulent ude for at gennemgå huset og diverse installationer. 

Han anbefalede bl.a. at vores nuværende trykdifferensregulator blev udskiftet til en ny. 

Er der nogen der kan fortælle hvad fordelen hertil ville være?
Jeg fik ikke en forklaring på hvorfor og derfor er jeg jo lidt nysgerrig. 

Overvejer i nær fremtid at udskifte alle radiator ventiler med nye med forindstilling, samt installere Danfoss Living connect og tænker derfor om denne trykdifferensregulator også skal udskiftes for at få det mest optimale resultat. 

 

 

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Måske energikonsulenten har haft en mistanke om at din differenstrykregulator ikke har virket korrekt. Det er den der bestemmer hvad trykforskellen er 'over' dine radiatorventiler. Hvis differenstrykket er for højt kan det give dårlig afkøling af fjernvarmevandet og evt. også støj. For lavt differenstryk kan give dig problemer med at få vand nok igennem radiatorerne og dermed at få varmet huset op.

Hvis du påtænker nye radiatorer og ventiler så overvej om ikke du vil give ca. 50 kr. ekstra per radiatorventil og få Danfoss' nye RA-DV ventiler hvor du indstiller ønsket flow i hver radiator. Det giver mulighed for optimal indregulering (helt små radiatorer kan dog ikke justeres helt ned i flow). Du skal dog fortsat have en fungerende differenstrykregulator
HenrikJJ skrev den 12-01-2021 13:15:59

Jeg har et spørgsmål vedr. udskiftning af netop denne type/model differenstrykregulator; hvor og hvilken lignende fandt du?

Bedste hilsener fra Henrik

 Jeg har ikke fået den skiftet da flere andre efterfølgende har sagt at det ikke kan betale sig. 

@AKjeldsen.
Hvis man begrænser flowet gennem radiatoren, kræver det så ikke at radiatoren er stor nok/rigtigt dimensioneret, for at der ikke opstår kapacitetsproblemer med hensyn til at kunne varme rummet op. Det virker som om begrænsninger i tilløbet af radiatoren tjener til at få en tilfredsstillende afkøling og ikke nødvendigvis tager hensyn til at opnå en tilfredsstillende temperatur i rummet.

fase
Det er rigtigt at du ved begrænsning af flowet og begrænser varmeafgivelsen. Men radiatorer dimensioneres til det pågældende rums varmetab ved et givent temperatursæt, f.eks. 60/40/20 som er henholdsvis fremløbstemperatur/returtemperatur/rumtemperatur.

Hvis der ikke laves begrænsning vil du opleve at en lille radiator gennemstrømmes af lige så meget vand som en stor radiator, men med en dårligere afkøling (men til gengæld med en større effekt end dens nominelt opgivne effekt, fordi returtemperaturen også er høj hvis gør at radiatoren er varmere over det hele og dermed kan afgive større effekt til rumluften).
Annonce
 Tak for dit svar. Lag os antage at gennemstrømningen gennem radiatoren er blevet begrænset af en forud indstillet maks. gennemstrømning og ikke kan hæve rumtemperaturen til det ønskede, hvad gør man så?
Dimensionering af radiatorstørrelse er ikke ukendt for mig. Dimensioneringen af varmekilde er der ikke nogen væsentlig forskel på om det er vandfyldte radiatorer eller elradiatorer. Begge skal opfylde kravet om at erstatte den mængde varme, der tabes ved den temperaturdifferens, der er mellem inde- og udetemperatur.
Den lille radiator eller den for lille radiator vil komme til at lide under ikke at kunne varme op til en ønsket temperatur, når gennemstrømningen er begrænset. Er det så et valg mellem pest eller kolera, når man vælger at opfylde kravet om lav returtemperatur eller ønsket om en tilfredsstillende rumtemperatur? 

fase
S. Fabrin skrev den 12-01-2021 17:54:13

 Tak for dit svar. Lag os antage at gennemstrømningen gennem radiatoren er blevet begrænset af en forud indstillet maks. gennemstrømning og ikke kan hæve rumtemperaturen til det ønskede, hvad gør man så?
Dimensionering af radiatorstørrelse er ikke ukendt for mig. Dimensioneringen af varmekilde er der ikke nogen væsentlig forskel på om det er vandfyldte radiatorer eller elradiatorer. Begge skal opfylde kravet om at erstatte den mængde varme, der tabes ved den temperaturdifferens, der er mellem inde- og udetemperatur.
Den lille radiator eller den for lille radiator vil komme til at lide under ikke at kunne varme op til en ønsket temperatur, når gennemstrømningen er begrænset. Er det så et valg mellem pest eller kolera, når man vælger at opfylde kravet om lav returtemperatur eller ønsket om en tilfredsstillende rumtemperatur? 

Ja, det bliver et valg imellem dårlig afkøling eller for lav rumtemperatur. Den gode løsning er at skifte til en ny radiator med flere plader og konvektoroverflade eller større radiator. Ellers skal man reducere varmetabet fra rummet ved forbedringer af klimaskærmen.

Ja, det bliver et valg imellem dårlig afkøling eller for lav rumtemperatur. Den gode løsning er at skifte til en ny radiator med flere plader og konvektoroverflade eller større radiator. Ellers skal man reducere varmetabet fra rummet ved forbedringer af klimaskærmen. 
Ud fra dit svar må jeg konkludere, at såfremt radiatorerne ikke er overdimensionerede, så der kan ske en begrænsning af gennemstrømningen med tilstrækkelig afkøling til følge, så er det med indstilling af maks. gennemstrømning af tvivlsom karakter, hvis man ønsker at kunne bestemme rumtemperaturen.
Jeg har observeret, at fordi jeg har natsænkning på på mit varmesystem, starter radiatorerne på fuld power et par timer før der er den ønskede temperatur i rummet. Når det er opnået, er afkølingen som den skal være dvs. returen er som den skal være næsten kold. Derfor går jeg ud fra at termostaten formår at styre og dermed begrænse gennemstrømningen i radiatoren. Er vi enige i det, eller har du en anden mening, så hører jeg gerne den.   

fase
Jeg tror nogle af de elektroniske termostater formår at styre flowet lidt. Jeg ved ikke hvor meget. Når der er fuld power på dine radiatorer, hvordan føles så returtemperaturen? Jeg forsøgte mig engang med natsænkning i vores hus, men vores "ugeprogram" var for uforudsigeligt, så jeg endte med at slå det fra og kunne ikke se forskel på træpilleforbruget.
Når natsænkningen og øvrige temperatursænkninger ophæves og radiatoren dermed køre på fuld power er rumtemperaturen et par grader (ca.2°) under under setpunktet. Jeg styrer varmen med Danfoss styring, som får sine temperatur informationer fra radiatorventilen. Om natsænkningen giver en gevinst kræver opsamling af data med hensyn til temperaturer og graddage osv. Det er mit indtryk at termostatventilen er udmærket i stand til at styre gennemstrømningen, når temperaturen er omkring setpunktet.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis