Fjerne væg i gasbeton med stivere

Jeg skal til at lave køkken/alrum, hvor jeg skal fjerne en væg i gasbeton, hvor der er nogle indbygget stivere i jern. Hvordan gør man lettest det?

En poresav kan vel save i gasbeton? Men det er ikke nemt, når der er små jerrør indbygget i væggen. Det er måske bare hammeren, som man skal i gang med?

Samtidig vil jeg gerne lave en ramme i åbningen. Vil det være lettest at tage hensyn til det allerede, når man fjerner den nuværende væg, eller skal man fjerne hele væggen og bygge ramme op med f.eks. multiplader?

Håber på lidt inspiration og nogle erfaringer...

<p>Mvh. <br /> Michael</p>
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville vælge at save, hamre og skære med en vinkelsliber. Altså en kombination. Det er mest af hensyn til ikke at ødelægge det omkringliggende, ved at brække for meget i store flader. Hensynet til ikke at ødelægge det omkringliggende, er det eneste jeg vil tage og så udfærdige rammen bagefter.
Jeg forudsætter at væggen ikke har anden funktion end skillevæg, dvs ingen statisk opgave.

Peter
Vægge skulle ikke være andet end skillevæg. Har fået tjekket af håndværker samt fremvist tegninger på kommunens tekniske afd.

Går alligevel forsigtig til værks og fjerner nogle cm. under hver spær inden væggen helt fjernes.

Tak for tippet!!!

<p>Mvh. <br /> Michael</p>
Hej!

Jeg skar for nogle år tilbage et hul ud i en leca-elementvæg med en vinkelsliber. Hullet skulle være til en dør til en brusekabine i et hjørne af bryggerset med adgang fra badeværelset. Jeg glemte en ting - nemlig at sørge for at få dækket af. Jeg kan stadig finde fint støv i bryggerset hvor jeg bl.a. har mine søm og skruer i racco-reoler.

Tip:
Hæng fugtige lagner op omkring stedet hvor du skærer ud. Gasbeton er blødere end leca-elementer men støver alligevel en del.
En ø230 mm vinkelsliber kan efterhånde fås billigt. En diamantklinge i denne størrelse er også overkommelig i pris. Med den kan du godt skære gennem en 100 mm væg. Se link.
http://www.toolworld.dk/store.php?ctrl=120216&pno=44500

Jeg er enig i at du bør skære ud så det passer. Det tager også tid at opbygge en ramme.

MVH Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

hej alle i dette emne

ikke for at spille klog men en bajonet sav er at foretrække da den dels sviner mindre og klinger kan købes til både porebeton/sten og metal,
skær der efter hul i vægen og forbered til det eller de huller der nu skal være i væggen,dør eller åbning eller hvad det nu måtte være
dette er efter min erfaring som murer langt den hurtigste løsning.
Skal du have detaljer må du precisere dit projekt lidt nærmere

mvh.milton
Hej! Jeg har lige væltet gasbetonvægge i halvdelen af mit hus. Jeg har hovedsagelig brugt en 230 mm vinkelsliber med en diamantklinge. Ulempen var helt klart svineriet, det støver ad h til. Desuden var det ikke alle steder at den kunne skære helt igennem 75 mm plader. Fordelen var at den var meget nemt at skære præcist med, når man vel og mærke kunne se noget. Jeg ville helt klart vælge bajonetsaven som Milton forslår. Den er langsommere og nemmere at styre end en stor vinkelsliber og kan komme til flere steder.
Jeg forsøgte mig også med den store hammer, men det stoppede jeg hurtigt. Det føg om ørene med sten, og det blev ikke pænt. Det var også langt nemmere at lægge de ituskårne plader ned og så bære dem ud.
Det var mine erfaringer, håber at du kan bruge det til noget
Mvh Peter
Tak for de gode råd. Lige en lille briefer til de af jer, som har et lignende projekt ventende.

Da jeg havde en vinkelsliber og kun manglede klinge prøvede jeg mig med denne. Det var et værre svineri, selvom jeg forsøgte af afdække med våde lagner. Ellers gik det ok.

Man kan skære rimelig præcis med vinkelsliberen, men den store ulempe er helt klart det meget støv fra vinkelsliberen. Og så kan det være svært at komme rundt i "krogene" med vinkelsliberen.

Hvis jeg skal i gang med et lignende projekt, så tror jeg nok, at jeg vil prøve bajonetsaven, som der også er blevet foreslået.

<p>Mvh. <br /> Michael</p>
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis