Hjælp til at dimensionere køkkengulv

Hej. Jeg har netop taget det gamle køkkengulv op i min lille lejlighed. Det var et 28mm bræddegulv på strøer. Rummets dimensioner er 320 cm x 195 cm og der er 11 cm fra (ujævnt) betondæk optil undersiden af dørkarmen.

Jeg forestiller mig, uden at det er bindende, at lægge et flydende gulv. Strøer > Gulvspånplade > Dæmpe mellemlag > Flydende gulv.

Jeg har så været i de lokale byggedenarkeder (silvan og Jem/fix) og ingen af stederne kan de hjælpe med at dimensionere gulvet.

Er der nogen der kan hjælp med at bestemme hvor tykke spånpladerne skal være og hvor meget afstand mellem strøerne der skal være hvis jeg vælger et 13mm palnke eller parket gulv. F.eks dette:

http://www.bauhaus.dk/lamelparket-a...ght-column

 

 

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg mener ikke man kan kalde din påtænkte konstruktion "flydende gulv". Den betegnelse dækker vist noget udlagt direkte på isolering.

tryk her for eksempel på vejledning. Af det fremgår at du skal have en afstand på 600 mm hvis du f.eks. bruger strøer H x B 63 x 40. > 22 mm gulvspån > ca. 3 mm trindæmper > så selve gulvet 13,5 mm, Så får du en højde på 63 + 22 + ca.3 + 13,5 = 101,5 mm PLUS evt. opretnings kiler under strøer. Mon ikke du så kan holde dig under 110 mm. Du skal dog lige sikre dig at der er plads til en lille liste ved dørtrin.

22 mm gulvspån kan bruges med flyvesamlinger. Det vil sige at du ikke behøver at tænke på at samlinger skal ligge af på strøer. Det reduceres spillet lidt. Dine  rummål passer godt nok ikke særlig godt med plade størrelse. Men du bør jo altid starter 2. række med den stump du får til rest i 1. række o.s.v. Men der bliver så en lilel strimmel på ca. 90 mm til sidst Så jeg vil råde dig til at save et stykke af bredden på 1. række ( ca. 300 mm )  så du får brug for lidt mere af sidste række.

Selv om du kigger på Novopan vejledning gælder det sikkert alle andre tilsvarende gulve.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak :-)

Det kan godt tænkes at det ikke hedder sådan. Det er ikke min uddannelse :-)

Der hvor jeg kommer i tvivl, er om det virkelig er nødvendigt at dimensionere så solidt. Den viste konstruktion er stærk nok til at være bærende i sig selv. Man kunne lægge et gulvtæppe på den hvis det skulle være. Er det virkelig nødvendigt hvis man lægger et 13 mm gulv oven på, som det jeg linkede til. Jeg har lidt vanskeligt ved at få ind i hovedet, at plankegulvet ikke bidrager til noget som helst. Så kunne det jo lige så godt nøjes med at være et par mm tykt. Det er som om det er et eller andet fundamentalt jeg ikke forstår.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis