Pex rør og centralvarme - div. Spørgsmål.

Hej alle sammen

Jeg har købt hus med centralvarme (pillefyr) og PEX rør (2 strenge) rundt i huset til radiatorene. Jeg skal til at renoverer og har brug for at flytte radiatore - evt. kun midlertid, derfor et par spørgsmål.

1. Når man har skilt en samling ad - kan man så bare samle den igen uden udskiftning el. Brug af tætningsmatriale?

1b. Kan man evt. Bare sætte en stykke rør ind imellem så man kan bruge radiatoren mens man renoverer væggen bagved?

2. T samlinger, lidt som 1. - kan de bare løsnes, drejes og så spændes igen?

3. Et rør er 1cm for lang og 90gr. vinklen graver sig ind i væggen ifm. rørenes udvidelse. Denne skal afkortes, kan jeg bare skære 1cm fra og genbruge alt i samlingen el. Skal jeg A) Bruge en ny længde rør. B) have ny klemmemuffe og den indeni røret. El. C) Både A+B.

På forhånd tak for hjælpen.

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det må blive et ja over hele linjen. Jeg har selv været i en lign. situation da huset skulle gennem renoveres - jeg har ikke tal på hvor mange gange radiatorene og div. rørføringer (også pex) har været nedtaget, flyttet og genetab. :-)
Man kan godt forkorte et rør og genbruge klemme ringen, men det er ikke så ligetil at få den af. Når det er skilt ad og møtrikken er skubbet væk på røret skæres det over hvor man gerne vil mindst lige uden for klemring. Derefter tager man fat i stumpen med bøsningsenden, f.eks. med en vandpumpetang og opvarmer klemring, bøsning og plaststumpen til det plast bliver blød. Så kan det skubbes fra hinanden.
Efter afkøling kan det bruges igen som nyt.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Nå ok - det var faktisk disse her Pex-fittings med åben kompressions-ring jeg havde i tankerne, for de kan genbruges mange gange. https://www.hedestoker.dk/fittings-pex_fittings.html
Skrevet af Frank Chr. på 08-01-2017 20:50
Nå ok - det var faktisk disse her Pex-fittings med åben kompressions-ring jeg havde i tankerne, for de kan genbruges mange gange. https://www.hedestoker.dk/fittings-pex_fittings.html

Ja, det er præcis dem som jeg har 😀 regner også med at støttebøsningen også kab genanvendes...

Rettelse - det var det Elmanden lige skrev  så har svarret...

Så er det bare at komme igang - tak for hurtig svar.

..og husk altid at efterspænde når der er varmt vand i rørene ;-)
Jeg har gjort det enkelte gange med den type der har løse støttebøsninger, klemring og omløbere. Men hvis jeg har nok af nye, gider jeg faktisk ikke stå og skille dem ad.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis