Varmtvandscirkulation

Hej,
Jeg har netop fået lavet cirkulation på det varme vand, i forbindelse med en tilbygning. Inden der blev etableret cirkulation kunne det tage flere minutter før det varme vand nåede fjerneste tapsted. Nu tager det 10 - 30 sekunder.
Det er for så vidt godt nok, - men når der ikke er forbrug på det varme vand, er cirkulationsledningen og fordelerrør i tilbygningen kolde, hvor jeg havde forestillet mig, at der konstant var 50-55 grader i cirkulationskredsen, og at der varme vand derved endnu hurtigere kunne komme varmt vand i hanerne.

Tager jeg fejl, eller hvad kan være årsagen til at der cirkuleres lunken vand rundt når der ikke tappes?

Jeg har direkte fjernvarme og det varme vand kommer fra en ældre Redan Alva Vita veksler.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen på LDS
Det direkte fjernvarme har ingen indflydelse på varmt vands cirkulation. Dit brugsvand opvarmes som du selv skriver i en varmeveksler. Så dit problem skal udelukkende løses efter varmeveksler. Når du oplever at vandet i cirkulations ledning ikke er helt varmt kan det skyldes at det er forkert tilsluttet.
Din cirkulations ledning med pumpe skal pumpe vand fra (næsten) yderste tappested til det varme vand og ind i din KOLDT VANDS tilgang til vandvarmer / varmeveksler. det kan være igennem et T lige under koldt vandstilgang men over kontraventil.  Hvis den bare cirkulerer fra fordeler rør så giver det ikke nok effekt, hvis du ikke har brugt varmt vand i længere tid.
Når vandet strømmer ind i kold vand - presser det varmt vand ud igennem fordeler - igennem varmt vands slanger - ud til cirkulations ledningen - og tilbage til koldt vandstilgang. Så vil det næsten have den temperatur som varmeveksler er indstillet til.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svar. På nuværende tidspunkt er pumpe og kontraventil placeret på cirkulationsrøret/koldtvandsingang på vekselerer, som er placeret i stik modsatte ende i forhold til yderste tapsted. Er det virkelig placering af pumpe, der bevirker at vandet først bliver rigtig varmt i cirkulationskredsen ved forbrug?
... altså: pumpen og kontraventilen er monteret direkte på vekselerer.

Det er vel netop som jeg beskriver. Hvis pumpen vender rigtig ( der er en strømnings pil bagpå) , og pumper vand ind i cirkulations røret under varme veksler skulle det jo være ok. Jeg går ud fra att kontra ventil sidder undern så den er vi også ligeglade med. Så må det varme afgangsrør da også føles "meget" varmt. Men der modsiger du jo mig lidt når du beskriver fordeleren som " lunken"
Er pumpen tændt ? ?


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
... og pilen på både pumpe og ventil peger mod cirkulationsrøret på vekseleren.
Ja pumpen magter nok ikke at trække proppen i kontraventil opad. Den sidder med en fjeder som de 2-3 bar der kommer fra vandværket nemt kan trykke op. Pumpen kommer måske med 0,03 bar så det vil udgøre en væsentlig bremse.
Noget andet er at du nok vil opleve et øget varmeforbrug hvis dú cirkulerer dit varme brugsvand alle døgnets / årets timer. Der er varmespild fra 2 ekstra rør hele tiden. Det er ofte en fordel at få ur styring på den så den kun kører fra morgenen af og igen om aftenen når der er nogen der har brug for det varme vand.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skal kontraventilen placeres lige under pumpen, eller?
Lige nu kører pumpen 24/7, men fra i morgen bliver den styret via et Danfoss Link relæ, så den både kan tidsstyres og tvangstændes via mobilen ☺️
Kontraventilen skal sikre at du ikke presser vand tilbage i vandværkets rør uanset hvad der sker hos dig ( vand udvider sig ved opvarmning). Når vandet er leveret hos dig vil de ikke have det igen hos naboer eller andre steder. Så kontraventil kan placeres langt under eller lige under det er lige meget. Der må bare ikke være modstand for en cirkulationspumpe.
Godnat !

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis