vedr tag

Hej vi er igang med at kigge på et hus der skal laves istand, billedet er taget i skunken, 

spørgsmålet går vedr taget, det er et fladt skiffer/asbest tag eller hvad det nu hedder, fra 1950erne, men jeg syntes det ser lidt "vådt" ud på billederne, og at det ligner lidt at det er skimmel omkring det våde område ved træet. er det noget der skal undersøges nærmere? eller er det meget normalt at tage bliver så fugtige på indersiden? kan bare næsten ikke se hvor vandet skal komme fra med mindre det kommer igennem pladen (slid) kan det?

 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har selv skifereternit fra 60'erne og det du ser det er et helt normalt billede af et sådant tag. Jeg kan selvfølgelig ikke afvise, at der kan være en utæthed i det tag, men det du ser der er ikke unormalt. Jeg har selv været bekymret for det, men havde nogle fagfolk, som er vant til skifereternit til at kigge på det - forklaringen er, at det er kondens som løber på bagsiden og ned på lægterne. Hvis der er god ventilation, så tørrer lægterne op igen og alt er som det skal være.

Idag monterer man undertag under skifereternit som en ekstra sikring, hvis der skulle komme nogle smådryp.

Det du skal være opmærksom på er hvis der er meget opfugtning af lægterne i forbindelse med regnvejr, så er der noget galt.

Når alt det er sagt, så anser man rent byggeteknisk de her skifereternittage (naturskifer undtaget) som værende udtjent hvis de er de her 40-50år gamle eller mere. Mange af dem fejler intet - specielt de ældre med asbest (jeg har begge dele på mit tag), men det bør ikke komme som en overraskelse, hvis der er utætheder på den her tagtyper efter så mange år. Specielt kittet imellem pladerne har det med at give op/blive stift med utætheder til følge.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis