Kan ikke få fremløbstemperatur op på gulvvarme

Hey, jeg synes jeg bøvler enormt meget med mit danfoss anlæg. Jeg har ellers bebrejdet radiatorerne under ombygningen, men nu er alle radiatorer pillet ned, så det er ikke det der driller. 

Jeg kan typisk ikke få fremløbstemp over 30-32 grader, uanset pumpe- og termostatindstilling. Termostaten har jeg motioneret rigeligt, og flowbegrænserskruen er skruet helt ud, der er med andre ord helt åbent. Jeg har oliefyr med kedeltemp på 65 grader, fremløbet lige før shunten er så varmt at jeg ikke har lyst til at holde på det i længere tid, men jeg har ikke en reel temperaturmåling. Pumpen på oliefyret står på 2 (1-3) og trykket på systemet er 1,5 bar. Jeg kan se på KvikDim at jeg gerne skal op på 37-38 grader fremløb. Konen og ungerne synes ikke det var populært med 18 grader i huset under de sidste par dages frost...

Hey, jeg synes jeg bøvler enormt meget med mit... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Er det alle kredsene der ikke giver varme ??

 Med venlig hilsen

 Anker

 

Ok, nu begynder det nok at ligne noget. Jeg tjekkede det hele fra en ende af, og shunten på mit oliefyr "knaste" lidt da jeg motionerede den. Det var ligesom den gav sig lidt. Så nu er temperaturen oppe på 37 grader, men kun hvis pumpen på gulvvarmen står på "prikken" til venstre. Stiller jeg på hastigheden, går den ned i temperatur. Det gav umiddelbart varme i stue og køkken i løbet af en halv dags tid, men den anden ende af huset kniber det med. Efter den "halvdel" kom op over 20 grader, kommer der kun varme til 2 af de 4 resterende rum som nu var nået helt ned omkring 17-17,5 grader. De er nu oppe på ca. 19 grader efter et døgn, men de sidste to rum får ikke varme i gulvet - og det er selvfølgelig soveværelset og børneværelset der ikke virker. Kan det være luft i slangerne? Det skulle være mærkeligt at det pludselig kommer, systemet har været lukket i 3 år nu, og jeg har lavet en beskeden påfyldning hver fyringssæson for at få trykket op fra 0,8-9 stykker til 1,5 bar. Jeg overvejer uanset hvad at skifte termostaten, en ny koster under 200 kroner kan jeg se.
Kunne lyde som om du skal igang med en kraftig omgang udluftning på dine kredse, for at få slam og små luft-lommer ud.

Luk manuelt (fjern regulering) på alle kredse på nær 1, og så fuld power på pumpen og på termostaten vha. max varme kald fra rummet eller manuelt åbne ventilen (trykke nålen ind) i ca. 5-20 minutter, samtidigt med udluftningskruen er åben på retur-manifolden med en slange til afløb.

Det koster noget vand, men skulle have den bivirkning at du får alle dine kredse skyllet igennem for skidt og kanel.
Jo længere væk fra shunten, jo længere skylletid, jo tættere på, jo kortere tid.

1.5 bar virker for mig noget lavt for drift tryk på dit anlæg. Om det bare er mig ved jeg ikke, men jeg ville sige du skal op til 2,0-2,5 bar drifttryk, når anlægget er gennemvarmet. Det sidste er vigtigt at være OBS på, da trykket stiger i anlægget når temperaturen kommer stille og roligt opad, til trods for fysikkens love siger at "væske er in-kompressibel".

 

Tak for hjælpen, det kunne godt lyde sådan. Det er som om det er helt umuligt at få cirkulation ud til 2-3 zoner kronisk. Der sidder påfyldningsventil på fremløbsmanifolden, jeg tænker faktisk at slukke fyret, og sætte vandværksvand på manifolden, og så åbne samme ventil på returmanifolden og lade vandet skylle igennem på samtlige strenge på skift. Og så vil jeg bande over min kloakmester nægtede at lave et afløb i teknikrummet imens - men en slange ud af vinduet dur vel også - der sidder trods alt slangestudse på.

Jeg vil prøve at øge trykket til 2 bar i første omgang og se om det sætter lidt skub i sagerne, og lufte ud på diverse skruer og håbe automatudlufteren fanger det sidste.
Rensning/rengøring af gulvvarme.

Søg på ovenstående - Sådan fik jeg renset mine gulvvarmekredse, hvoraf 2 var helt lukkede af skidt.

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Annonce
Jeg har søgt på det du skriver men får en masse forskellige links - heraf mange uden konkrete løsninger. Vil du ikke fortælle lidt mere om hvordan du har fået renset dine gulvvarmekredse?

Jeg har selv én kreds som er stoppet af kedelsten/slam.
http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/207765

Her er linket..

Vi skyllede først anlægget igennem med rent vand. Det gav en masse slam. Så satte vi en vandtank på Tanken fra en gammel hobbykompressor) -og satte så 10 bar trykluft bag den. Det gav en hel masse mere slam. Vi ordnede en kreds af gangen. Vores gulvvarme er så lavet af jernrør så der var noget at tage hensyn til. Nu kører anlægget med kølervæske/vand så det er frostsikret til -4 grader. Frostvæsken skulle i øvrigt virke mod korrison i jernrørene.
Og anlægget kører bar så godt Luft/vand varmepumpen er kun på 7 kw men holder hele det gamle autoværksted på min. 16 grader hvilket er rigeligt til os mens vi renoverer båden.

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
hej jeg har haft samme problem med mit anlæg, problemet er at der ikke er nogen flowmåler på hver enkelt kreds. men jeg fik mit op og kører ved at lukke lidt hver dag på hver enkelt kreds på fremløbs siden på fordeler røret. tror vandet har løbet forhurtigt igennem de små kredse

håber du får det op og kører inden kulden kommer igen
Har nu fået hul igennem til alle kredse via gennemskylning med vandværkstryk - men mit fremløbsvand svinger mellem 28 og 38 grader, så jeg har bestilt en ny termostat hjem - så må vi se hvad det ender med.
Du fik forhåbentlig løst dit problem. Hvad var fejlen?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis