Vandpåfyldning på fjernvarmeanlæg

Hej alle,

Jeg har en lille udfordring med mit fjernevarmeanlæg som i følge manometret gerne vil have fyldt mere vand på.

Jeg har kigget på brugsvejledningen som meget pædagoisk beskriver de forskellige fuktioner i anlægget - udfordringen er dog at anlægget på tegningen ikke er det samme som mit.

Er der mon nogen som kan hjælpe mig med hvor påfyldningsventilen er placeret ?

Jeg har vedhæftet et par billeder.

På forhånd tak for jeres hjælp

Camilla

 

 


Camilla
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej og velkommen på lds
På det billede hvor du viser alle rør, sidder der lige midt i lukket hane med et sort hånd tag. Til venstre for den kommer der en hvid slange. Den skal du følge ned til endnu en hane som jeg ikke lige kan få øje på. Begge haner skal drejes 1/4 omgang så vil trykket stige på den viser der er mærket med BAR. Nå du kommer til 2-2,5 bar stopper du.

Måske skaL du stoppe ved 1,5 bar så vil det stige selv når det bliver varmt igen. Men den tydelige utæthed du har ( hvide belægninger ) skal du have gjort noget ved snarest.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tusind tak for dit hurtige svar

Jeg vil prøve at dreje den sorte hane + hanen for enden af den hvide slange. På den sorte hane kan jeg se at der står on/off. - måske denne er off på nuværende tidspunkt - kan det tænkes ?


Tak også for dit råd ift de hvide belægninger - er det noget jeg selv vil kunne gøre noget ved eller skal der en VVS mand på opgaven ?

God aften !

Camilla

Camilla

Jeg har været nede i kælderen igen og kigge på anlægget.

Når jeg følger den hvide slange ender den ud i et T stykke rør som fortsætter op eller ned - uden ventil. ( se billede 2 )

Fandt dog denne ventil inde bagved nogle af de andre rør - kan det mon være den jeg skal dreje på ?

Det er det billede med den lille røde runde ventil - Der hvor der står 2,5 bar. ( billede 3 )

Endnu engang tak for hjælpen

Camilla

 


Camilla
Google anlægget og find vejledningen, så viser vejledningen hvilken hane der er påfyldning, ligesom den vejledning der ikke passer til anlægget.

Jeg stor lige uden for badet da jeg svarede dig første gang kl. 1744 og der skulle komme gæster kl. 1800. Nu har jeg drukket dem til - i rødvin og de er taget hjem.
Jeg håber du har prøvet at lukke op for de ventiler der er lukket, så du har fået varme på igen. Når håndtaget står på tværs af røret er det lukket, står det på langs er det åbnet. der sker ikke noget ved at prøve.

Den der står 2,5 bar på er en sikkerheds ventil, og vil lukke vand ud hvis trykket stiger over det. Det indikerer at du ikke skal op på mere end 1,5 bar ved påfyldning,


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Hej Erik,

Lyder til at I havde hyggelig aften

Jeg har prøvet at lukket op for den sorte hane. Da jeg drejede håndtaget begyndte bar tallet at stige og står nu på 1,5 - men det sorte håndtag står fortsat på tværs af røret da jeg kunne se at bar tallet ellers ville blive for høj.

Men det virker - min ene radiator som ikke havde givet varme virker nu igen... jubii

Jeg er dog lidt i tvivl om der fortsat er andre håndtag der skal drejes på - som jeg umiddelbart kan se det står de alle på langs med rørerne.

Jeg vil kontakte en VVS´er i forhold til de hvidebelægninger - det er nok et større projekt kan jeg forestille mig.

God søndag og endnu engang tak for hjælpen.

Camilla

Camilla
Så er dit anlæg indrettet sådan at det kun er det ene håndtag der skal drejes. Og det er korrekt at den skal lukkes igen når der er vand nok på. Du kan vel mærke om det er fugtigt der hvor belægninger er. Det er en smal sag at spænde den omløber der evt. er utæt.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis