Ny Garage

Hej,
Jeg er igang med lidt planlægning ifm. en ny garage. Jeg har lavet lidt forskellige tegninger, og er efterhånden ved at have fundet ønsket design (se vedhæftede tegning) og størrelse (7x8,2m). Umiddelbart skal sådan en garage jo mures op i mursten og filtses - det er der ingen tvivl om, vil være det rigtige at gøre. Samtidig ønsker jeg at lave det hele selv, og selvom jeg vil kalde mig selvuddannet multihåndværker  så tror jeg ikke jeg tør påtage mig den opgave.
Jeg har derfor kigget meget på at mure den op i lecablokke, pudse med net, trække murstensmønster i multipuds og til slut filtse med hvid scalcem s2000 som resten af huset. Dette har jeg altsammen prøvet i mindre målestok tidligere, og er ikke noget der afskrækker mig. Ja det tager nok længere tid end at mure den rigtigt op, da der er mange arbejdsgange, men tilgengæld er det arbejde jeg er fortrolig med
Men! Havde i valgt i f.eks. 23 eller 29cm blok, og ladet det være "isolering" nok, eller havde i valgt en mindre blok og lavet et træskelet og traditionel isolering bag ? Her er jeg også lidt i tvivl om, om jeg så ikke bliver nødt til at lave det som en skalmur, dvs. at jeg skal have ventileret hulrum, udluftningshuller osv. (hvilket jeg helst ikke vil have)
Jeg forestiller mig at tagkonstruktionen laves med kipbjælke. Men i ca. 8meters længde dimensioneret til bygningen, bliver det lidt af en bjælke  Hvordan vil anlægget typisk laves i en ren Leca konstruktion samt ved en bagvedliggende trækonstruktion, når bjælken ikke ønskes ført igennem ?
Det var lidt indlende spørgsmål - der kommer sikkert flere i processen
Michael

 


 

Hej, Jeg er igang med lidt planlægning ifm.... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tak for input. Er der nogen mulige konstruktionsmæssige opbygninger med skalmur som ikke kræver udkradsede studsfuger i top og bund ? 2 pr. Lbm i top og bund ser ud til at være det gængse.

 

Det er meget enkelt at undlade at putte mørtel i disse udluftnings huller, og lige trække en lille rørepind ud og ind for at gøre den ren, inden det er stivnet. Bagefter skal der blot et insekt / muserør i.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er ikke nemheden jeg anfægter, det er skam nemt nok 😊 men kønt er det sgu ikke!

 

NEj kønne er de ikke men det er jo en nødvendighed med sådanne. Vil nu også mene du skal lave det som en murstensbygning selvom prisen er lidt højere. Fortryder jeg selv lavede det som pudset da jeg byggede. Det er ikke så svært at mure med sten. Det svære og hårde er hvis du er alene om det der går meget tid med at flytte sten rundt og sætte stillads og blande mørtel. Så hvis du er klar til at knokle igennem når der skal laves facade er det nummer et. Af egen erfaring kan jeg jo fortælle at det faktisk ikke er væggene der er de hårdeste og lave men alt det andet der sluger tid og kræfter.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Jeg er gået igang med at tilføje murstensfacade til beregningen/budgettet 😊 Fandt denne artikel fra byggeskadefonden, som ikke ser ud til at være fortaler for de udkradsede studsfuger.. Læser i det på samme måde ?

http://www.bsf.dk/media/1221/lette-bagvaegskonstruktioner-dj.pdf


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis