Hvordan kan man gøre ny væg endnu stærkere?

Hej Alle sammen.

Er helt ny på siden, så dette er både et Hejsa og et sprøgsmål

 

Jeg er i gang med en større om- og tilbygning hvor jeg har er stødt på et problem angående vægkonstruktion mellem gammel bygning og ny tilbygning.

Det drejer sig om en gammel gavlvæg/yddervæg bestående af mursten inde som ude, hvor jeg har monteret forskallingsbrætter per 60, 12mm OSB plader derpå, og 12,5mm gips til sidst (derefter fuldspartel)
altså:
Mursten-75mm hulmur-Mursten-19mm forskalling-12mm OSB-12,5mm Gips

Målet på væggen lyder ca:
8m Lang, 4,5m i kip, 2,8 ved ny yddervæg. samt 25 graders tag. Vedhæftet et billede hvor væggen er illustreret, samt en hvor placering i huset væggen er.

Problemet der er opstået er at væggen har været "færdig" i 2 måneder, hvor der kun har været varme en gang i mellem men her inden for den sidste uge er de vandrette samlinger i gipspladerne "flækket" meget synligt, jeg har spurgt om råd og vejledning hos det lokale byggemarked, samt en lokal maler om hvad dette kan skyldes, men deres svar er modsigende.

Maler:
Pga størrelse på væg kan denne give sig i kraftig vind (selvom den står i midten af huset) og han nok ville smide en fermacellplade udenpå, lime, skrue og spartle om igen.

Byggemarkede
Mere eller mindre det samme men de mener bare at endnu en gipsplade udenpå er tilstrækkeligt.

Jeg kunne godt tænke mig at vide om der er nogle der har haft erfaring med denne størrelse væg, samt en løsning til at gøre væggen stærkere, vi alle ser jo gerne vi ikke skal ringe til en maler hver gang det blæser

På forhånd tak.

ps. Ved ikke om jeg har fået det hele med, men spørg endelig ind.


- Jonas
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan det ikke netop være pga, at rummet har været uopvarmet, og træet (osb) står og giver sig i doen svingende temperatur og luftfugtighed?

Nu håber jeg ikke at jeg er pisse irriterende, men har lige et par spørgsmål.

1 - når der er fuldmuret, hvorfor så ikke vandskurre, og male hvidt?

2 - er du sikker på at din konstruktion overholder BR10.? Jeg mener, 75mm isolering tror jeg ikke du kan nøjes med på nogen måde?
Sorry, missede lige at det er den gamle væg.. Sorry
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej Byggemandbobber.

1: Direktøren (Fruen) dikterede hvide glatte vægge
Nej murstenen var alt for purrøs til at pudse eller lign. ville blive der, løsningen blev lange karmskruer der kunne nå godt ind i stenen.

2: Ja som du selv skriver


- Jonas
Som jeg forstår det er det en gammel gavl der har fundet sit "otium" inde midt i huset. Det er efter at der er lavet en tilbygning. Men jeg kunne ikke åbne billeder.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej ev elmand
Ja det er korrekt og væggen kan ikke fjernes da den danner fundament for både betondæk, limtræ og "etageadskillelse" mellem kælder/stue/tilbygning.

Derefter beklædt som nævnt øverste i indslaget, dog kommer der revner.


- Jonas
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej ev elmand
Ja det er korrekt og væggen kan ikke fjernes da den danner fundament for både betondæk, limtræ og "etageadskillelse" mellem kælder/stue/tilbygning.

Derefter beklædt som nævnt øverste i indslaget, dog kommer der revner.


- Jonas
Hov for osse at svare på byggemandbobbers spørgsmål om fugten, har og er der ingen fugt, der er blevet målt med fugtmåler i materiel og i rum.

Den svingene temperatur kan muligvis have noget at sige, hvilken af de 2 løsninger skal jeg så "tro på"
Maleren, eller byggemarkede? Eventuelt en helt tredje?


- Jonas
På billedet set oppefra er det da den side der vender opad på billedet, du har lavet den beklædning? Bare fordi det ligner du skal have noget køkken/bryggers, og så skal du jo lige være obs på at der er plads til dine elementer/bordplader.
Jeg vil ikke mene at med bygningen lukket, med tag og vinduer, så skulle det ikke være vinden. Jeg er mere til at tro det er temperatur udsving
Byggemandbobber
Det er fuldstændig korrekt, og køkkenet er monteret, så det skal demonteres igen :/ vil bare undgå at demontere det igen.
Om det er vind eller fugt/varmekuldeforskel skal jeg ikke kunne sige, det er bare sjovt det kan stå i flere måneder uden der sker noget, og spartelen har været tør i ligesålang tid.

- Jonas
Du kan også lokke fruen til at du må lave væggen i hvidmalet osb.. synes også det kan se meget cool/råt ud.

Se evt her: https://goo.gl/images/x6xpAa
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også