hulmursisolering / fugt problemer

Hejsa.

går lidt med tanker om hulmursisolering af mit hus fra 1945, har pillefyr så besparelsen er nok ikke voldsom, men indeklimaet tæner jeg kan blive noget bedere af det.

men man kan jo læse mange historier om denne isoleringsform, med fugt / skimmel problemer efterfølgende.

så hvordan ved man om ens hus egner sig til hulmursisolering ?

er fugt problemer stadig et issue med nutidens metoder, eller er der vandrer historier fra fortiden ?

eller er det når det kommer op i en hvis isolerings tykkelse, problemerne kan opstå ?

stoler sjovt nok ikke på en pistol sælger fra div. firmaer, da de jo kun primært skal sælge og er altid skeptisk overfor den vejledning, med isolerings emner.

så kom gerne med input om overstående fra jeres erfaringer, som jeg måske kan rette mig lidt ind efter

 

21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er et spørgsmål jeg vil følge. Har et hus fra 1916 hvor der senere er sprøjtet nogen polyertan ind, der skulle skumme op. Det sidder i små øer derinde, er så løst i det at det forsvinder til ingenting bare man rører ved det. Jeg har talt med 1 der indblæser papiruld. Han påstår at det ikke er et problem, papirulden skal nok "smadre" de klumper der sidder.
Men jeg er som du mere bange for fugt problemer. Hele huset er fuget om for ca. 10 år siden så på den måde er det en sund ydermur.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Nu er det ikke et område jeg er så bekendt i. Men hvad er det i frygter af fugt problemer? Jeg kan ikke se hvorfor der skulle kunne komme fugt problemer ved at der blev efterisoleret i en mur.
når du fylder hulmuren op med isolering, fjerner du jo den ventilation som er der nu, og varmen for husset tørre muren ud med den varme der slipper igennem så evt. fugt fordamper/ tørre ud.

og i stedet for af varmen trækker ud af muren vil den jo blive stoppet, og blive inde i husset. med potentiale fugt/skimmel problemer.

kan godt være der er mig der er galt på den, men derfor denne tråd for input osv.
Gamle huse er typisk utætte, altså der er god naturlig ventilation. Når huset isoleres bliver det tættere, og det kan give fugtproblemer. God manuel ventilation, altså udluftning, kan være løsningen.
Annonce
Jeg har fået hulmurs isoleret for 2 år siden med sådan noget papir granulat ting, kan ikke huske hvad det hedder, jeg har ikke har noget problem endnu, vores hus er fra 1965, og skulle være hulmurs isoleret i forvejen med batts, men havde læst en del steder at dengang i 1965 var man ikke særlig nøjagtig med det, der kastede man det næsten ind, og da ham manden kom og kiggede ind i væggene med kamera sagde han også at der var næsten ikke noget derinde..
Hvad skulle problemer bestå af?
Vi har ikke umiddelbart problemer med fugt, jeg har et hygrometer ved siden af mig lige nu det siger 37% luftfugtighed lige nu, det ligger typisk på 33-40 om vinteren, og selvfølgeligt højere om sommeren, uden nogen former for mekanisk udluftning, kun almindelig udluftning..
super med lidt input, kan også være det realt ikke er et problem, hvis bare man lufter normalt ud. og yder murene er i fornuftig stand, så der ikke kan trænge vand igennem ødelagte fuger osv.
Et spørgsmål, der dukker op hos mig er, at hvis man undgår plastikmaling på ydermurene, men sørge for at det er en diffusionsåben maling, så har det vel også en betydning? Altså når man hulmursisolere?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg ringede til Teknologisk Institut og spurgte, hvilken isolering var bedst. Det må de jo ikke sige, men han kunne i hvert fald oplyse mig om, at den type hulmursisolering, der isolerer bedst, er krøyerkugler med grafit. I betragtning af, at en hulmur er af begrænset størrelse, og man ikke bare kan udvide med lidt mere, valgte jeg så det :-)

Han fortalte mig også om fordele og ulemper ved de forslellige isoleringsmaterialer, hvilket jeg naturligvis har glemt alt om, men der var i hvert fald ikke noget, der overbeviste mig om, at det var vigtigere end isoleringsevne - bortset fra en ting. Når jeg skal have noget i etageadskillelse, skal det være papir, for det lydisolerer bedst ;-)

mvh. tina
hvis du vælger kugler, så bestil den type med lim. Modsat kan du få problemer og bøvl ved udskift af vinduer og døre. Vi har isoleret med styropor-kugler for 11 år siden og det virker perfekt. Vi har også pille-fyr. Det første vi bemærkede dengang var mærkbar mindre varme på radiatorer samt at lyd og tryk var reduceret til 0.

 

Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også