Smagløs adfærd ved uheld.

I eftermiddags var jeg en tur nede i Svendborg By. Lige ud for busstationen var en ung pige så uheldig, at hendes lille Smart Fortwo bil havde fået brand i maskinrummet. To tililende buschauffører fik hurtigt slukket branden med en pulverslukker inden jeg nåede at få min egne ud af bagagerummet, så min rolle blev bare at være back up hvis branden skulle genantænde, og så at hjælpe med at få lidt styr på det praktiske, såsom at få bilen ind til siden, trøstet den forskrækkede pige osv.

Midt i dette sceneri bemærker jeg så en ung mand der nærmest har henkastet sin cykel op ad et skilt og frem af de stramme cykelshorts trækker han en smartphone og begynder at fotografere optrinet.

Jeg holdt jeg tand for tunge, men for pokker, hvor havde jeg lyst til at påtale denne -efter mijn opfattelse- smagløshed. Jeg kan ikke fordrage, når nogen skal stå og glo eller endda fotografere andres uheld/ulykker. 

Er det bare mg der er underlig eller er det noget man efterhånden skal acceptere?

 

Chr.


Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ret enig den hæmningsløse adfærd er vist ret almindelig efterhånden. Jeg ved der er forskel på situationsbilleder og så portrætbilleder - så hvis jeg havde været i pigens situation og en "fotograf" havde filmet lige lukt op i snotten på mig - var vedkommende blevet et fotografiapparat fattigere.
Det er smagsløst men hvis vi ikke vil gå ned psysisk, kommer vi nok til at acceptere det. Den unge pige har sikkert ikke overskud til at skride ind, og hun er helt sikkert lagt ud på de sociale medier allerede. Men der kan man så måske efterfølgende komme efter manden.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Måske skulle du have filmet den unge mand og lagt historien på nettet - jeg er sikker på at han så ikke ville gøre det mere ;-)
Det samme ser man ved ulykker på vejene, hvor der så bruges mandskab til at holde et stykke stof op, for at skærme mod nysgerriges indblik. Det er simpelthen i den grad smagløst af "publikum", og mener jeg også den professionelle del pressen, som absolut skal have billeder til "breaking news".

fase
Min nabo er brandmand og de har fået lavet specielle mobile afskærmninger som de bruger ved ulykker, fordi det er blevet hverdag at tilskuere står og filmer feks fastklemte eller svært tilskadekomne indtil de kan komme ind i ambulancens "sikkerhed".
Han fortalte om en episode hvor en kvinde lå fastklemt under en bus, hvor tilskuere stod og ringede til venner og sagde åbenlyst: "Jeg tror sku ikke hun overlever, hun er helt smadret". Han fortalte også at folk havde skubbet deres børn frem i menneskemængden, fordi de jo var små og ikke kunne se så godt.

Det er direkte smagløst at folk ikke har mere pli, og efter min mening burde det kunne straffes.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce

Men i den givne situation, er det en død ting - en bil - som der åbenbart har været en lille ukompliceret brand i, og hvor ikke mindre end 3 personer med pulverslukkere, har helt styr på situationen. Der er ikke tale om fastklemte eller tilskadekommende personer. Jeg kan virkelig ikke få mit pis i kog over, at der er en dreng, som tager et billede af det, for at kunne vise til familie hvad han har oplevet, når han kommer hjem. Må han heller ikke tale med andre om, hvad han har oplevet?

jenshøj, jeg kan godt følge din argumentation, men det er åbenbart blevet en tildens at der ikke er nogen som helst respekt for tilskadekomne og redningsmandskab, når det er nødvendigt at stille læskærme op for at beskytte mod nysgerrige. Det er for øvrigt ikke kun et dansk fænomen.

fase
Lidt apropos:
I går aftes, hvor vandene steg faretruende, var det også bemærkelsesværdigt, at man fra myndighedernes side var nødt til, flere gange, at bede folk om at lade være med at optræde som katastrofeturister, altså at holde snotten væk fra de berørte områder for ikke at køre/gå i vejen for redningfolkene.

Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis