Slibning af Global køkkenknive

Hej,

Jeg har været så "smart" at købe en HN vådsliber som jeg troede jeg kunne bruge til at slibe mine global knive men det går slet ikke godt. Jeg kan slet ikke finde ud at slibe dem, de er lige så dårlige som da jeg startede. Jeg har set videoer og prøvet at rette stenen mellem fin og grov, har prøvet lidt af hvert. Er der nogen der kan finde ud af at bruge sådan en maskine ? Måske en der er tæt på Herlev så man kunne muligvis få et demonstration ? 

 

/donnib


 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det du skal være aller mest opmærksom på i forbindelse med slibning af knive, er at du har rette vinkel mellem slibe overfladen og "æggen" (det skarpe på kniven).
Jeg kan ikke huske tallene nøjagtigt, men mener det er 20-25° vinkel du skal have på hver side, så totalt 40-50° mellem de to skrå sider på kniven.

 

Edit: Se denne video: https://www.youtube.com/watch?v=Lv24yC-oxfk 

Ved tiden 2:15 indstiller han til 25° for slibning af køkkenkniv.

Håber det kan besvarer dit spørgsmål tilfredsstillende.


 

Direkte fra "patten", skal en Global kniv slibes med et "smig" på 15 grader: https://www.globalknive.dk/shop/knivsliber-og-opbevaring

Det er faktisk en meget lille vinkel på et skærende værktøj, prøv det.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Nu er du kommet i gang, og så skal du jo have den gjort skarp igen.
Men min erfaring med (gode) skarpe knive er, at de kan vedligeholdes med et strygestå alene, hvis de bliver behandlet korrekt.
Korrekt betyder, at de aldrig skærer i metal, keramik eller andet hårdt materiale (herunder knogler), og at de med jævne mellemrum får en tur på stålet.
Jeg har tre skarpe knive, der ikke har været i kontakt med en slibesten i mere end 20 år, og de bruges dagligt.
Nå, men det var et sidespring.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

En "Global-kniv" kan ikke slibes i en "HN vådsliber" - som jeg ser det.. denne vådsliber, kan kun opslibe lidt stubbede knive. ikke sådanne, som Globalknine (ikke fordi, de er det mest fantastiske - men her er strygestållsrådet faktisk meget mere brugbart, end du aner..)
Lyt til Steensen, Nitter og chr - sæt selv for/eftertegn.. de siger hvad, der er værd at sige..--
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis