Støbning med hurtig / selvudtørrende beton

Hej

I forbindelse med min research til en gulvstøbning er jeg nu nået til selve betonen. Gulvene der skal støbes er hhv. et lille badeværelse, bryggers og køkken, til sammen ca. 30m2. Da vi allerede bor i huset og med to 2 mindre børn skal det gå stærkt! Derfor er jeg på udkig efter alt der kan speede processen op.

 De 2 muligheder jeg overvejer er:

1. UniDry selvudtørrende færdigbeton, 10-14 dage så kan jeg komme videre med belægning(selvnivil. mass. og Epoxy maling). Det hele skal støbes i en omgang.

2. Lip 235 Hurtig Cement(også selvudtør.), er klar dagen efter. Kan evt. støbes et eller flere rum adgangen. Tykkelse er kun 60mm, Ulempen: skal selv blande det

Jeg vil meget gerne høre hvis der er nogen der har efaring med disse produkter, eller andre ideer.

Prisen er ca. den samme, prisen for let gulvkontruktion er ca. dobbelt op.

 

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har det samme problem.
Prøv se her:
http://mira.eu.com/da-DK/Produkter/6998-betomix-quick.aspx

og mira skriver til mig: "
Mellem jord og beton (6998 betomix quick) skal der være et kapillarbrydende lag af f.eks. leca sten.
Ellers vil beton eller 6998 betomix stå og trække fugt op og det kan de ikke tåle".

Hvad med aluminat beton???
Ang. kapillarbrydende lag, vil der under betonen først være et lag leca og 300mm sudolitt G80 i 2-3lag og 2x15mm plast.

Problemet med "færdige" (tør)betonmix er at de er hundedyre. F.eks. findes Lip 235 både i en ren cement og i en "færdigblandet" udgave Lip275 og koster næsten det samme. Cementen giver bare 5 så meget færdigt beton. Hvis man regner med prisen for støbemix med er betonmix 3-4 gange så dyrt.

Ang. aluminat beton. Det kender jeg ikke, men måske er det det samme som i tyskland der hedder schnellbinder som kan blandes med portlandcement i 1:3. Den færdige beton er billigere end f.eks. Lip235, men jeg kan ikke finde noget som hvor hurtigt det virker, eller særlig meget info generelt.

https://www.bauhaus.info/zement-moertel/quick-mix-schnellbinder-fondue-lafarge-/p/13863691
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Har du set nogen steder hvor man kan købe aluminat beton? (Jeg tror måske lip 235 er det)

Egentlig er det mest den selvudtørrende funktion jeg er interesseret i, da det primært er den der forhindre mig i at komme videre med selvnivilerende støbemasse og maling. Det gør selvf. ikke noget at den også får styrke hurtigt 

TILFØJELSE: iflg. varedeklarationen indeholder Lip 235:

Portlandcement 10-25%
Aluminatcement, kemikalier 50-75%
Calciumsulfat 10-25%
Calcium carbonat 2,5-10%

Har lidt læst om LIP. Den beskriver også "Trykstyrke efter 28 døgn".
dvs. tørringstid er ofså 1 måned?

Skal nok spøge nogle murermester, hvad de bruger, så de ordner det hele badeværelset inden for 2 uger???
Nej, hærdning og tørre tid er 2 forskellige ting.

Hvor hurtigt den hærder er hvor hurtigt styrken af beton udvikler sig. Tørretiden er hvor hurtig restfugten forsvinder. I normal portland beton er der så meget vand tilbage og det fordamper så langsomt at der skal går over en måned før det er parat til tætte belægninger(vist nok under 85%RH).
Selvudtørrende beton indholder ikke mere vand end der skal bruges i den kemiske process dvs. der er ikke noget vand i overskud der skal fordampes. Når forholdet mellem vand og cement er under 0,35 anses beton for at være selvudtørende. Normalt beton baseret på portland cement er ikke flydende nok hvis man kun putter så lidt vand i, derfor skal der benyttes plastificerende midler.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Yeps, det er klart.
Jeg har også googlet "Selvudtørrende beton", så det gælder kun at få det bekræftet ved forskellige udbyder.
Jeg fandt lige det her i Tyskland:
https://www.obi.de/trockenmoertel/schnellestrich-30-kg/p/5595764

Det er mindre end ½ pris af Lip's og Mira færdig mix, men er vist mere eller mindre identisk.
Interessant!, specielt i databladet for ARDEX A 35 MIX er der god info.

Hvor meget giver du for en "ARDEX A 35 MIX" pose?

Generelt virker det som om hurtig cement fra de forskellige producenter er ret ens og
både Ardex, Lip og Alfix har færdig mix og en cement hvor man skal tilsætte støbegrus. Quick-mix har vist kun færdig mix.
Der er stort set heller ikke nogen forskel i angivelser af lagtykkelser m.m.

Derfor hælder jeg lige nu ret meget til Quick-Mix simpelhen fordi den er så meget billigere og(for mig) nemt tilgængelig.
Jeg mener det er omkring 150, når man er medlem i Flisepartneren. (En Ardex ting). Det er ikke noget der vælter budgettet i en total renovering af et badeværelse og så ved man at tingene er afstemt efter hinanden og er nemt at arbejde med. Man skal bare være opmærksom på at det er hurtigt hærdende, så man skal ikke bare blande løs når man bruger tid på faldende.

km
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også