Sokkel- og hjørnesamling på fliser i badeværelse

Hej alle,

Jeg skal have lavet et badeværelse, og jeg har snart et møde med en murer. Jeg vil dog gerne være så godt klædt på som overhovedet muligt. En af mine tanker går pt. på sokkel- og hjørnesamlinger. Hvordan udføres de bedst muligt? Jeg har søgt en masse på nettet, men det er ofte ”udafgående” hjørner, der bliver vist hvordan man udfører. Ikke de ”indadgående”.

Jeg har lavet en skitse af de 2 samlinger. Se venligst vedhæftede. På denne fremgår det, at der udføres et overlap mellem de 2 fliser, hvorefter der udføres en gummifuge. Er det sådan, at den bedst laves? Eller kan man godt lave det med almindelig klinke-fuge?

Jeg har set, at man også kan få en metal-skinne i den lodrette hjørnesamlingen mellem væggene. Det vil jeg dog helst undgå med mindre det klart er det bedste.
Link til billede af skinne: http://www.steff-byg.dk/CustomerDat...e_5422.png

Hvordan ville I lave det?

Jeg håber på et par input fra jer! På forhånd tak
Mvh
Mikkel

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg synes personligt at det er over kill at bruge en skinne i hjørnerne men okay det ser lidt blæret ud :-) . Men også en ret dyr løsning.
Dine tegninger der helt korrekte ud. Jeg har en enkelt gang haft en arkitekt der foreskrev at begge fliser der ramte en i det indvendige hjørne var smig skåret 45 grader. Men kan kan faktisk ikke se forskel hvis alligevel havde valgt en silikone skrå Fuge. Og også den løsning er dyrere fordi man skal skære rigtig mange 45 grader skæringer på vådskærer.

km
Hej
ALLE sokkel- og hjørnesamlinger på badeværelset SKAL være udfyldt med elastisk fuge.
Der er krav om at vægge og gulve samt alle samlinger og rør gennem føringer er vandtætte, typisk igennem et MK godkendt membran system. I dette membran system er der næsten altid foreskrevet en silikone fuge fra det pågældende firma, feks Ardex, Alfix, Lip i hjørnerne. Så hvis hele membran konstruktionen skal laves efter forskriften er det 99 ud af 100 gange en silikone fuge.

km
Mange tak for jeres svar! Det er jo ikke til at tage fejl af
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis