Tilslutning af opvaskemaskine

Hej!
Jeg står overfor at købe opvaskemaskine. Der har været monteret én inden vi flyttede ind. Jeg vil derfor sikre mig, at det kan lade sig gøre umiddelbart eller med få ændringer.
1: Opvaskemaskinen kommer med schuko-stik. Kan jeg i princippet klippe ledningen over og montere enderne i stikdåsen under vasken? (billede) Eller er noget andet smartere?
2: Jeg tænker at den skal tilsluttes det varme vand (slangen til venstre på billedet) . Her er en afbryder på røret under vasken, men skal der ikke monteres et T-rør, og i så fald hvor? Det kolde vand har allerede et sådant, men mangler håndtaget (dog lader der til at være mulighed for at lukke for vandet alligevel).



Håber I kan hjælpe!

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dine billeder viser en tilslutning til det kolde vand. Ventilen åbnes og lukkes med en skruetrækker eller bedre med en unbrakonøgle (så kærven ikke bliver ødelagt). Du bør kun tilslutte opvaskeren til varmt vand, hvis det udtrykkeligt er angivet i tilslutningsanvisningen. Strømmen kan du tilslutte ved at bruge de tre samlemuffer i dåsen. Jeg ville dog skifte dem ud med dobbelte samlemuffer eller kronemuffer, fordi en kombination af flertrådede- og enkeltleder kan give en løs forbindelse med følgende afbrænding af forbindelsen til følge.

fase
Du kan roligt klippe stikprop af og montere ledninger direkte ind i samledåsen. husk at slukke ved sikringsgruppe.
Det kolde vand er beregnet til umiddelbart at sætte opvasker på, og der sidder en hane der skal drejes med en skruetrækker eller 6 kant nøgle.
Med mindre du har meget billig varmt vand (fyrer med noget næsten gratis) så mener jeg det er for dyrt i drift at montere den på det varme vand. Så bliver alle skylninger også foretaget med varmt vand.
Du har ikke vist afløbet, men jeg går ud fra at der er en tud oppe under vasken.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak!
Ja, afløbet er placeret højt lige ved afløbet fra vasken.
Kunne blot forstå at det skulle være mere energibesparende alligevel at tilslutte det varme vand? Maskinen kan tage vand ind med temp. max. 60 grader. Vores hanevand kan jeg måle til 48 grader. Den vil bruge 9,5 L pr. opvask, så det afhænger vel af, om strømmen til opvarmning løber op i mere end prisen for varmt vand? Men i så fald skal der jo skiftes noget, så den kan tilsluttes her?
Hvis du vil bruge tilslutningen til varmt vand, skal du have lavet varmtvand forsyningen om, så der bliver sat et T-stykke og en ballofix mere til opvaskemaskinen.

fase
Hvis du kan komme til hovedhanen, er det jo muligt at lukke helt for vandet, og bytte de 2 Balllofix om. Det er ikke svært, men skal det være helt efter paragraffer er det dog VVS arbejde.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Ryger garantien på maskinen ikke hvis man klipper stikket af ??

 Med venlig hilsen

 Anker

 

Jeg har svært ved at tro at garantien ryger, hvis stikket klippes af. Det bygger jeg på at f.eks. Punkt1 tilbyder, mod behørig betaling, at tilslutte til lovlig installation, som kan medføre at stikket klippes af.

fase
Jeg har meget ofte klippet stikket af både på vaske - opvaske maskiner og køleskabe ( til dansk jordstik ). De enkelte gange der har været tale om senere garanti reparationer er der aldrig nogen der har stillet spørgsmål ved det.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Og sidst men ikke mindst, så kan du lave et hun-shuko stik ud fra din stikdåse under vasken, så er du ude over den udfordring, om end det ikke er 100% efter reglerne.

 

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis