Gulvvarme og Radiator

Hej

Kan ikke lige regne ud om det er en dum ide eller

Vi skal snart igang med byggeproject og vil gerne have gulvvarme i hele huset, men der er nogle forhindringer som gør at vi ikke bare kan ligge gulvvarme i alle rummene lige med det samme da byggeprojectet bliver udført over flere omgange.

Mit spørgsmål er kan man kører gulvvarme og Radiatore på samme gulvbvarme shunt ? eller skal man dele det op så de kører seperat og hvordan ser et 2 systems kredsløb evt ud ?

 

Glæder mig til at hører jere svar

 

Mvh Robin

 
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan ikke have radiator og gulvvarme på samme shunt. Da radiatoren kræver høj temperatur og lave cirkulation, gulvvarmen kræver lav temperatur og høj cirkulation, derfor shunten.

I små rum kan man dog lave gulvvarme med en returtermostat. Det har jeg lavet et værelse på 9 m2. Fungere fint, men er ikke optimalt.

Alternativt skal du have en gulvvarmeshunt/cirkulationspumpe i hvert rum. Men det vil være dyrt, besværligt og grimt.

Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Velkommen på LDS.

Man kan udmærket have radiatorer i nogle rum og gulvvarme i andre. Men det skal køre separat for radiatorer kører ikke på blandesløjfe som gulvvarmen. Men du har vel allerede radiatorer, så lad dem bare sidde.
Du skal starte med en gulvvarme shunt der er stor nok til det du drømmer om i fremtiden, og så lave rør/kanaler så du senere kan trække gulvvarmeslanger til de rum der kommer senere.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har lige været med til at afslutte et varmeprojekt med radiatorer både i tagetagen og stueetagen (300 bolig m2) samt gulvvarme i stueetagen - vi delte gulvvarmen op i mange små kredse i stedet for en stor som man nogen gange ser, og det virker fint.

Ps. Husk at tage højde for evt. store vinduespartier - de kan enten virke afkølende eller varme gulvet op. Og lad ikke de forskellige kredse ligge alt for tæt på hinanden.
super

Takker for alle svarene, blev lidt klogere :-)

tror det bedste er at lave en 2 strengs system 1 til de radiator der forbliver i brug indtilvidre og en streng til det nye gulvvarme :-)

Mvh

Robin
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis