Fugning omkring vinduer

Jeg har nu fuget omkring mine nye vindues-elementer i min nye udestue. Til det formål har jeg brugt Dana ms 522, i siderne og bund. Toppen bliver dækkert af træbeklædning, og bliver derfor ikke udsat for direkte regn.

Jeg har læst på Bolius at man helst ikke skal fuge hele vejen rundt med elastisk fuge, pga risko for råd. 

Hvad ville i bruge til det yderste skal? fugebånd er frygteligt dyrt synes jeg, og vil helst have et diffusionsåbent materiale, som bliver siddende. 

der er cirka 1,5-2,5cm luft i toppen pt.

Mvh. Wibroe

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Jeg vil nu sige at der er mange som fuger det hele vejen rundt. Selvom man foreskriver at det skal være diffusionsåbent i den yderste tætning.

Hvilken løsning bruger du indvendigt? - Hvis du bare bruger lister eller en form for tilsætning vil den eventuelle fugt jo ikke blive lukket inde i selve konstruktionen, og derved ville jeg ikke være nervøs overhovedet.

Men hvis du derimod også har fuget omkring vinduet indvendigt ville det være bedst med et fugebånd udvendigt, men hvis det var hos mig selv tror jeg bare at jeg ville fuge hele vejen omkring uden at tøve.

Som ved så meget andet i byggeri er der nogle simple naturlove der gælder. En af dem er at luften kondenserer hvis den kommer fra varme og bliver afkølet. Det er så også årsagen til at dampspærre iøvrigt skal ligge på den varme side i et hus.

Det samme gør sig gældende ved vinduer og døre. Der bør altid være helt tæt på den indvendige side, ellers afsættes der fugt i træet i en stor del af året. Og det medfører øget risiko for råd m.m.

Er huset bygget af mursten vil der ske en vis opsugning af fugten igennem sten og fuger. Så selv om der er tætnet helt udvendig vil fugten forsvinde over tid igennem mursten.  

her er lige en tidligere tråd med nogle fornuftige synspunkter


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Mange tak for de gode svar!
Jeg har nu brugt fugebånd i toppen, og fuger indvendig op til gips.
Er det fint nok at bruge billig byggesilikone til fugning af dampspærre?
Er ikke sikker på at alm. byggesilikone hæfter på dampspærren efter den hærder.
Folieklæber ville nok være at anbefale.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis