Filter på udsugning ?

Hejsa!!

Vi har et Nilan ventilationsanlæg og kan se på nettet at der er flere der her "nissehue filter" på deres udsugningskanaler.

Har lige tjekket vores og der er ikke monteret filter på udsugningen.

Kan jeg bare købe et nissehue filter med den rigtige diameter eller er det ikke nødvendigt eller ikke tilladt når det ikke har været der fra starten ?  

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil nok sige at det ikke er nødvendigt, det er trods alt luft du smider ud. Det vil under alle omstændigheder ændre din kapacitet i den forkerte retning.
De "nissehue" filtre jeg kender sidder i forbindelse med et T hvor det ene tud i T´et er blænder af. Så kan man hive blænddæksel af og på den måde komme ind til filtret

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det er et Nilan Comfort 300 fra 2010 hvor vi fik huset bygget.

Der er et filter i selve "maskinen" som vi skifter hver 3. måned.

Ser den ud som denne (se 2. billede): http://www.nilan.dk/da-dk/forside/loesninger/boligloesninger/ventilation/boligloesninger-ventilation-comfort-serien/comfort-300lr

På dén er der jo filter i både indtag og udsugning. Har du evt. 'rillen' til at skubbe filter på udsugning i?
Jeg har et Genvex-anlæg, hvor der udover toiletter og bryggers er udsugning til emhætten også. Altså, al luften fra emhætten går gennem Genvex'en.
På emhætten er der et almindeligt fedtfilter som der plejer at være på emhætter. På de øvrige udsugninger er der intet filter. I selve aggregatet sidder der et filter foran veksleren, både på ind- og udsiden.
Jeg har ingen problemer med hverken støv eller fedt nogensteder. En bekendt har haft et tilsvarende system i mere end 25 år, og ingen problemer heller.
Med andre ord, så ville jeg ikke sætte filtre på udover det du har allerede.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Ahh... Jeg tror måske jeg har misforstået indlægget. Jeg troede ikke der var filter på udsugning i dit aggregat. Hvis der er det er det ikke nødvendigt med øvrige filtre 😀.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis