Alternativ spots i forhold til Philips hue

Hej
Jeg har været inde og kigge på led spots fra Philips hue da jeg syntes det er smart alt det man kan med de spots/pærer, men prisen på dem er jo også pænt dyre, men findes der et alternativ som kan noget af det samme eller er det kun Philips der er kommet med det endnu?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Phillips Hue er for dem der skal "efterinstallerer" det, mens dem der har det i tankerne fra start af i en renovering af hus og El, kan bruge IHC til formålet.

 

Det jeg tænker på er om man kan få andre led pærer der kan det samme som dem fra Philips hue, jeg har nemlig spotsene til Phillips hue monteret men mangler led pærerne og de er jo pænt dyre fra Philips så tænkte om der var andre firmaer der havde lavet led pærer som i princippet kunne det samme men bare til billigere penge?
grunden til de er så dyre, er at selve elektronikken til styringen ligger i selve pæren, og ikke andetsteds, så skal det samarbejde med HUE, så er der kun at punge ud...

 

Ja okay, men lige nu har jeg ingenting af det Philips hue andet end spots og de kan jo også bruges til almindelige led pærer. Men der findes ikke andre mærker til billigere penge der kan noget af det samme som Philips kan? Jeg starter jo fra 0 af med udstyr så om det hedder Philips eller no name er for mig ligegyldigt, det var bare det smarte i det der tiltaler mig.

Hvad præcis er det du godt kan lide ved Hue? At kunne dæmpe pærerne? Skifte farve? Fjernstyre fra smartphone? Time?
Der findes ikke ret meget andet som Hue, hvis det skal kunne det hele. Men er der kun noget af det, så er der flere muligheder.

Annonce
Jeg kan godt lide at man kan styre det via telefon (tænde,slukke, dæmpe osv) og så styre det med en timer, farveskift er da også smart men ved ikke om det er noget man vil komme til at bruge i dagligdagen

Det her var da en tråd, hvor jeg synes jeg kunne komme med nogle inputs - så fik jeg også en anledning til at registrere mig, i stedet for bare at læse med.

Jeg er selv ude i nogle overvejelser om at købe noget hue grej, og har lige i dag fået den almindelige E27 White med dimmer switch/remote.
Det virker ud af boksen, og til en gang/bryggers er den efter min mening fin, men til opholdsrum tror jeg man mindst skal gå efter White Ambiance for at kunne få noget varme i lyset, når man dæmper..
Der skal man så nok have en Bridge, for at kunne ændre opsætningen af dimmer switchen, så det må blive mit næste køb...

Hvis du skal have en hub/bridge, synes jeg de fleste peger på Philips', da de har åbnet deres API, så den også understøtter andre producenter af pærer (m.m.) der overholder ZigBee LightLink standarden.
Dog synes jeg at have læst at der kunne være lidt udfordringer med at få bl.a. Osram Lightify til at holde fast i kommunikationen til Philips' Bridge. Jeg har dog ikke selv gjort mig erfaringer med dette, men tænker på sigt at prøve det af, da jeg har nogle lamper med E14.

Hvis du søger alternativer, ja så prøv at kigge på Osram/Sylvania Lightify - eller INNR, som jeg faldt over på eBay her den anden dag..
Osram har en fordel i at de har en pære med E14 fatning, men deres betjeningstryk er ikke så kønne, synes jeg. Prismæssigt ligger de også ret tæt op ad hinanden. Jeg mener en GU10 INNR lå omkring 150 - det var da lidt at spare, men jeg har (heller) ingen erfaringer med disse.
GE og Cree har vist også lavet noget, der skulle kunne tale med Philips' bridge, men det er vist primært i salg på den anden side af Atlanten..

Umiddelbart har jeg fundet de p.t. bedste priser på hue hos Proshop, men deres lager er lidt op og ned - og deres dimmer switch er i restordre - så søg lidt rundt..

[edit...]

Er det tilladt at nævne butikker/webshops m.m. i indlæg? Jeg har ingen forbindelse til ovennævnte, men tænkte at min gennemsøgning af nettet kunne komme andre til gode her..

Nå, der skete ikke så meget mere i denne tråd - men for historikkens skyld, vil jeg følge op på mit tidligere indlæg, så der måske er andre, der kan få glæde af det;

Jeg har nu haft et sæt Hue Ambiance og Hue White (med Bridge) installeret en uges tid. Umiddelbart vil jeg holde fast i at Hue White bør holdes til gennemgangsrum - farvetemperaturen skal altså, efter min mening, blive lavere, når lyset dæmpes.

Ellers er jeg meget godt tilfreds - ærligt bruger det nok ikke helt så meget, som jeg gerne ville, men det kan være det kommer, når systemet bliver udvidet lidt mere.

Jeg tog også chancen, og bestilte et par INNR fra amazon.de - en GU10, der skulle passe 1:1 i eksisterende armaturer, men er låst til 2700K, til ca. 150kr, og en E27, der automatisk skifter farvetemperatur, når den dæmpes, til ca. 160kr.

Begge pærer parrede fint med bridgen, og fungerer fint sammen med de andre pærer.
E27 modellen er lige i øjet - og efter min mening, det, Philips skulle have gjort med deres Hue White. Den kan, ligesom Philips' pærer, ikke dæmpes så meget som en alm. glødepære, men væsentligt længere ned end en IKEA LED på en eltaco dimmer kan.
Det er lækkert, at farvetemperaturen ændrer sig, når den dæmpes - hvis ikke jeg finder andet, vil jeg vælge disse fremfor Hue White i fremtiden. Bemærk dog, at farvetemperaturen kun ændres ved dæmp, man kan ikke selv vælge farve, som man kan med Hue Ambiance.

GU10 passer fint i et eksisterende armatur på badeværelset, og er væsentligt hurtigere til at tænde, end mine Sunflux R7/8 i samme armatur. Umiddelbart god farve på lyset - den får lidt de to sunflux'er til at se bleggule ud.
Jeg tænker at lave en paralleltest med en Hue Ambiance i GU10, bare for at se, om muligheden for at ændre farvetemperatur i badeværelset er noget, der er værd at betale merprisen for..
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis