Må man selv udskifte stophane (ballofix)

Hej alle,

Må jeg selv skifte min stophaner (ballofix)? Jeg har en stophane, hvor jeg ikke længere kan lukke for vandet, så jeg vil gerne skifte den.

Må jeg selv gøre det, eller skal det være en aut vvs'er?

På nettet har jeg fundet beskrivelser, hvor der står, at grænsen går ved stophanen. Men hvilken side af grænsen er stophanen på?

På forhånd tak og rigtig godt nytår!

Mvh
Mikkel
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Når du skriver at grænsen går ved stophaner er det korrekt. Men det er grænsen imellem forsynings selskabets ansvar (vandværket) og dit ansvar. Og det er hovedstophanen ude i fortov eller vej. Så stikledning igennem haven f.eks. er dit ansvar. Vandmåleren der sidder indendørs tilhører godt nok vandværket.
Når det er sagt så tror jeg ikke på at denne stophane eller dem ved måler er ballofix.
Hvis det er stophane under køkkenvask f.eks.du mener så må du selv arbejde med det der sidder EFTER stophane. Altså det du kan skifte ved at lukke for vandet ved netop denne stophane. Så udskiftning af selve denne stophane er VVS arbejde. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
man har vel også kun brug for at lukke den når man skal udskifte f.eks. køkken armatur...du kan evt blot lukke din hovedhane - også skifte køkkenarmaturet uden at lukke ballofixen.....ved godt det ville være federe med en ny ballofix - måske du ved et uheld kom til at skifte den i samme omgang...
Jeg svarede naturligvis præcis på dit spørgsmål. Som med så meget andet, så er der ikke nogen der bagefter kan se hvem der har gjort det, hvis det bliver gjort ordentlig.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for jeres svar!
Jeg tænker også, at jeg selv vil skifte ballofix'en, men jeg vil gerne kende reglerne inden jeg gør det. Så er jeg bekendt med eventuel risici inden.
Annonce
 NielsChr 01-01-2017
Du skal, alle skal holde snitterne fra stophanen, det er vandværkets og kun vandværkets folk må betjene den, og de fleste aut vvs må på sin vis også, en stophane kan sagtens gå i stykker og hvad gør du så når der står en fontæne op af jorden en dag fordi du har lukket og åbnet den.
Men ja hvad man ikke ser, men så der jo sikkert også en stophane ved vandmåleren den ville jeg nok foretrække at lukke for, men glem alt om at få en gammel ballofix i gang den bliver sten sikkert også utæt hvis du virklig for den løs, er prøvet masser af gange af undertegnede
Ved godt det en gl tråd men hold snitterne fra jordstophanen
Smeden
Der er vidst ingen der siger, at man selv må skifte jordstophanen. Jeg synes det er rimelig tydeligt, at jeg beskriver en Ballofix, som bliver brugt før blandingsbatteriet.
MTHv.
Jamen jeg er da enig med dig, det var et svar til NielsChr 01-01-2017 23:37 som jeg også skriver i starten af mit indlæg, det du skriver er meget fornuftigt og kan kun ønske dig held og lykke.
PS ikke alle vvs folk hader gds folket
God dag til dig MTHv
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis