udv stålskorsten råd

hej, går lidt og tænker at sætte en udv skorsten op på gavlen i sommerhuset. huset er lavet med en isoleret gasbeton mur.
dvs. 10 cm gasbeton, 10 cm rockuld, 10 cm gasbeton.

inde i stuen har jeg loft til kip, og tænker den skal stå lidt fra midten af gavlen ved siden af en terressedør (50 cm)
her har jeg så 2 mulighedder (indvendig eller udvendig skorsten),
tænker at en udvendig skorsten vil gøre det meget nemmere da der så ikke skal laves taggennemføring og at skorstensfejeren blot kan renses udefra igennem renselem (fremfor inde fra stuen igennem ovnen)
en stål skorsten er jo ej heller det kønneste, og et stort langt lige rør op igennem stuen vil ikke lige frem pynte - det vil det heller ikke udvendigt, men et eller andet sted skal det jo være...

det virker som en meget nem gds løsning at montere udvendigt - her skal vel blot bores et hul igennem gasbetonen og så skrues et par beslag i væggen....? - i min verden lyder det som noget man nemt klare på en dag. er der andet i det end det ?
dertil en dag til at montere ovnen, så en enkelt week.end så skulle den være oppe at spille...

gavlen er 4,5 meter, så tænker man skla have en skorsten som er 5 meter høj.

hvilken højde bør en evt. rør gennemføring igennem muren laves i - jeg har set nogen som føre rø.r dirrekte fra ovn ud til skorsten - men er man så ikke rimmeligt bundet når ovnen evt. skal skiftes ?, findes der std. mål, eller bør man gennemføre i f.eks. 2 meter og så føre et indvendig rør op lodret med knæk ud til skortenen (hvis i forstår)

andre gode råd modtages gerne
ovnen skal i øvrigt blot bruges til hygge og til at give 'hurtig' varme om vinteren når man kommer op i et koldt (10 grader) sommerhus - der er vandbaseret gulvvarme, så ikke til primær opvarmning
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er kun et godt råd her.. ring til skorstensfejeren.. han er den endegyldige beslutningstager i dette forløb alligevel. - om det er til hygge eller permanent varme.. (det er altid godt, at være på god fod med skorstensfejeren,)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
det havde jeg også tænkt mig
jeg vil gerne finde den bedste skorsten, syntes det er lidt lige meget at spare 2000 kr fra billigste til dyreste...eller noget i den retning.

bør man også have et 'friskluft ventil', kan se at nogle brændeovne har tilslutning for frisk luft..fordele/ulæmper
Du skal nok kigge på brændeovn og skorsten samtidig så det kommer til at passe sammen. Hvis huset er meget tæt så er det godt at få frisk luft ind direkte i ovnen. Men dit hus har en konstruktion som tyder på en vis alder, så det er nok så tilpas utæt at det vil kunne lade sig gøre uden direkte friskluft i ovnen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
det er bygget 2000-2016 'stil on going' som 100% lds projekt. kun gavle er i gasbeton.
det er rimmeligt tæt, med radon sikring, dampspærre, nye vinduer m.m, jeg har 1 passiv udluftningshætte i loftet, dvs. at der godt kan komme luft ind... er det nok, eller er det bedst men en deddikeret til ovnen ?. umidelbart kommer brændeovnen til at stå op ad en ydermur og hvis man laver det samtidig er det jo nemt lige at bore et ø50 eller hvad der nu skal til. hvis det er en bedre løsning, så gør jeg det gerne.

god ide at finde ovn/skorsten samme sted - det begrænser nok valget af skorsten til en enkel eller 2 - har kig på aduro ovne, og så skal skorsten nok være af samme mærke.

er jeg helt galt på den ved at vælge udvendig skorsten på gavlen - det virker så såre simpelt/nemt at sætte op
Du får meget mere varme med en lodret skorsten hvor det første stykke rør er uisoleret og kun isoleret hvor det går igennem loftet og opefter ..................

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Annonce

En kold udv. stålskorsten (isoleret eller uisoleret) er aldrig lykken.

Friskluft(ventil) svarende min til lysningen i skorstenen er et must. 

Skrevet af <a href='http://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/15451' class='af-profile-link'>NielsChr</a> på 02-01-2017 00:29 <br />ok - har nu tænkt igennem og set lidt på løsnings mulighedder.
jeres argumenter om indendørs skorsten giver også god mening.

har nu ændret projekt så der laves indendørs skorsten lige op....jøtul har en løsning hvor den udvendige skorsten 'pyntes' med en firkantet som kan fås i valgfri ral farve - det tror jeg vil være kønnest på et rødt decra tag.

samtidig er deres med 1 mm rustfri stål, men andre som er ned til 0,5 m.m.

det virker som et kvalitets produkt
https://m.youtube.com/watch?v=TQJtyyM8Zmo

er lidt lun på deres f305 i hvid emalje....gad vide om man fortryder en hvid ovn/indvendig skorsten


Har du overvejet en pilleovn med wifi. Intet slæb og bøvl med skovbrænde, ingen røg, (næsten) ingen aske, udnytter brændslet optimalt.

..nå ja - og så der der dejligt varmt når man ankommer til sommerhuset. 

ja jeg har både overvejet en pilleovn, og sågar også en gas 'brændeovn'
begge kan styres m.m. og er nemme at håndtere...

pilleovn blev droppet da en del af årsagen er at kunne se på flammer og gløder (hygge), har også hørt nogle klager over at de bliver bims af at høre pillerne trille ned hver 2 minut - dertil at det støver når man fylder kammer op med en ny pose....

gas brændeovne er også smarte da de slet ikke kræver en skorsten..sviner ikke og kan trækkeluft/levere udstødning via samme rør ud til det fri.. dertil kan den fjernbetjenes og termostat reguleres. ideen med gas 'brændeovn' er ikke helt droppet, vi tager ud og ser på nogle 'live' inden beslutning.
er dog skeptisk da man jo ikke lige får knitrende gløder, men nok mere gennemsigtige/blå flammer.

begge løsninger lider under mangel på WAF. svært at mod argumere.....konen vil gerne have en brændeovn...

hvis der er nogen som har input omkring gas 'brændeovne' så kom gerne med dem....p.s. der er tale om lukkede brændeovne som 100% ingen luft kontakt har til indersiden af huset, lidt lige som et gas fyr, blot med en stor glasflade til brænder og fyldt op med pyntesten/keramisk brænde og designet som en brændeovn. - dvs. ingen lugt, vanddamp m.m.
de er lidt dyre end en traditionel brændeovn, men kræver så ingen skorsten - tror total økonomi er nogen lunde den samme uanset valg af løsning

Ok, hvis ens kone har sagt det og Wife Acceptable Factoren ikke er opfyldt, så plejer løbet at være kørt. 

Ps. Selv om larmende pilleovne, ingen panorama-udsigt til flammer og støv i træpillerne er et levn fra gamle dage. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis