Montage af porte i nybygning af garage

Hej

Vi står overfor at skulle igang med at bygge hus med dertilhørende garage. Planen er en dobbelt garage, med to el led hejse porte.

Alle de garage porte jeg har set monteret her i området er monteret på indersiden af indermuren. Det vil sige at portens forside er ~40cm bag forsiden af ydermuren.

Jeg har tænkt på om det ikke er muligt at montere porten på indersiden af murstenene, og så trække indervæggen lidt til siden. Det vil gøre at porten kommer ~30cm længere ud imod forsiden af ydermuren.
Grunden til at gøre det er en kombinationen af æstetik(en renere facade, uden de to store dybe huller) og at jeg hellere vil have de ~30cm indvendigt i garagen, kontra udenfor garagen.

Jeg har kig på Nassau porte, og de ser ingen problemer med denne montage.
Byggefirmaet siger det er en dårlig løsning, men kan ikke rigtigtbuddybe det.

Lad mig høre jeres tanker.

På forhånd tak...
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg kan godt se din argumentation for mig med de 30 cm mere indendørs.

Men så ender de gode argumenter også. Det kniber lig jeg kan se det pæne i opbygningen, der vil komme en mærkelig overgang med en enkeltstens ydermur på måske 10 cm i hver side, før "hakket" kommer hvor inder mur starter. Der kan ikke komme overligger over inder muren da porten så ikke vil få fuld lofts højde i starten, så det kan godt ende med at porten må hænge lidt lavere end ellers. Begge dele ender så med noget kuldebro hvis du vil have lidt varme i garagen.
Hvorfor ikke gå All in og bestille porte der sidder uden for huset. Så kan de rulle til siden.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
lyder som en god ide. jeg selv har en garage i træ - væggende er 12 cm (ca. som en mursten) og jeg syntes det er passende mur dybte til garageporten.
de 40 cm som du nævner lyder af meget til porten..

porten slutter normalt over overligger, hvilket betyder at din halvstens væg også skal være over porten.
jeg vil mene du med de fleste porte skal brug ca. 15 cm på hver side, og ca. 25 cm over portåbningen.
men tjek med det specifikke port som du vælger.

jeg købte for 4 år siden en dobbelt port hos 'bango.dk', den spiller maks og har indfriet mine forventinger til fulde. - den var i den billige ende, trods det har alt været som det skulle. der findes mærkevare som måske er lidt bedre (f.eks. hormann).
min havde fine alu profiler ude i siden som styre afstanden til skinnehjul, skinner til væg var lavet som hele brede skinner m.m. har set en anden billig port hvor de var lavet i galv beslag som skulle justeres og skinne var noget juks - her er alu profilerne klart at fortrække da de ikke krævede justering samt de brede fuldlængde skinner.
Det bliver jo kun i falsen du vinder de cm ekstra plads i garagen. Medmindre du fjerner hele bagvæggen i garagen. Hvis du laver det nummer med at lave falsen så porten kommer frem til bagsiden af facadestenen vil du måske kunne opleve problemer med kondens når det blæser.

Jeg kan klart anbefale en Nassau port har en nabo da fik og jeg er misundelig på hans købte selv mine ved et andet portfirma og de var dyrere men kvaliteten af Nassau virker højere.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Tak for svarene, jeg prøver at gå lidt videre med byggefirmaet, og ser om det ikke kan komme til at lykkedes...
Hörmann kræver 9 cm i siderne og 12,5 cm i overhøjde. Kunne du ikke bare bygge din garage 30 cm længere hvis du mener at det er et problem med at porten tager plads? Og som andre skriver er det jo kun i portåbningen du mister plads. Og din løsning er mere besværlig og sikkert dyrere end standard
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis