Termostat på elradiator i stykker?

Hej,

Jeg har en elradiator, som pludselig er holdt op med at virke. Inden jeg suser ud og køber en ny, tænkte jeg på om der er nogen mulighed for at tjekke, om det kan være termostaten der er gået i stykker?

Radiatoren er en Glamox 3001 TPA. Man kan skifte selve den elektroniske termostat. Den der sidder ny er som denne https://www.billigvvs.dk/Varmesystemer-Radiatorer-tilbehoer-El-radiatorer-Glamox--Glamox-Elektronisk-termostat-til-TPA-og-TLO-230V-Hvid-1408347.html

Der er fire ben i termostaten - kan man måle sig frem til om den er stået af?

PFT - og godt nytår!
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis termostaten fungerer, skal der være 230 V på udgangen, hvis den indstillede temperatur er under omgivelsestemperaturen, og 0 V hvis den er over. Er dette ikke tilfældet er den defekt.

Hvis termostaten er i orden, så prøv at måle modstanden i varmelegemet. Den må ikke være afbrudt.

Ved sidste måling skal strømmen være afbrudt!!

 

 

Jeg kan ikke komme til varmelegemet. Men selve indikatoren på termostaten lyser slet ikke... De fire ben på termostaten har ikke angivet hvad der er strøm tilgang el. lign. Så kan ikke rigtig se hvordan jeg kan måle om der er strøm "igennem"?
Måske misforstår jeg hvad i mener
Kan du ikke komme til ledningerne fra termostaten og til varmelegemet. Prøv om du kan finde tilgangen til varmeovnen. En af de to ledninger går til termostaten. Mellem de to ledninger skal du kunne måle 230V. Der må så være en ledning, som går videre til varmelegemet. Den ledning skal der være 230V på, når termostaten skrues op til en temperatur over rumtemperaturen. Er der 230V på ledningen til varmelegemet, er varmelegemet defekt. Er der ingen spænding på ledningerne til varmelegemet, er termostaten defekt. Det er mest sandsynlig, at termostaten er defekt.

fase
Godt nytår

Update: Så lykkedes det mig endelig at få fundet ud af, hvodan jeg fik skildt radiatoren ad. Og det viste sig at det var selve kontakten på radiatoren der var gået i stykker. Så jeg fik flyttet ledningen fra tilgangen til den anden side af kontakten, så nu virker det dog blotnuden at have en tænd/sluk kontakt på selve radiatoren....

Tak for hjælpen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis