Nedgravning af huset luftledninger

Jeg har brug for at nogle gode råd om nedgravning af husets luftledninger (2 faser), den nye installation skal naturligvis udføres af en aut.elinstallatør. Et godt gæt er dog at jeg selv kan foretage nedgravningen (ca. 20 m).

Den nye installation skal være 3 faser, spørgsmålet er:

- hvilket kabel skal anvendes
- hvor købes det billigst
- hvor langt skal det ned i jorden (80 cm?)
- hvor langt stykke ledning fra skel + hus skal efterlades over jorden.

På forhånd tak til "vidende hoveder" smile

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af sulbaek (den 23-04-2002).]
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ved ikke, om du kan bruge dette delsvar til noget, men vi har lige fået gravet ind til kabeltv, internet mv. men ikke strøm! og til min undren gravede de kun 30-40cm ned. Kablerne i dag er ligeglad med frost var svaret.

Mvh. Jørgen

Mvh. JørgenE
Hvis du vil være sikker på hvad der er det rigtige, og det bør du være... S`å tal med den instalektør du vil have til at lave kabelarbejdet - instalektionen af den nye strømforsyning. Få ham til at give dig retningslinierne for hvor dybt kablet skal ned, hvordan det skal afmørkes når det dækkes til igen. Og lad ham levere kablet så får du et kabel der har den rette godkendelse og det koster måske 1000 kr ekstra men så er det ingen tvivl om at det er den forskrift mæssige kabeltype og nedgravning.
Måske skal han også dække kablet til igen for at sikre at afmærkningerne ligger korrekt. Altså tal med din instalektør, der er sikkert også forskel på hvad de enkelte tiltror en amatør at udføre !!

Men han har måske en minigravemaskine og så tager det ham vel kun en time leer to at grave renden og hvis din jord er lige så lerholdig som min vil jeg IKKE betænke mig på at lade ham grave renden....

Venligst Njord wink

MVH Njord
Dit kabel skal som udgangspunkt ned i frostfri dybde (80 cm). Derudover skal der oven på kables placeres et mærkningsbånd (et kraftigt rødt plastbånd som beskytter kablet mod en spade eller en rendegraver). Kablet skal til en 3-faset installation være 4x10 kvd. (jordforbindelsen til vaskemaskine mv. etableres med et jordspyd i umiddelbar nærhed af din installation).
Omkring indkøb, så ved jeg at der er enkelte på nettet som kan levere dette (ca. 50 kr/m for kabel), men spørg den lokale elektriker om et tilbud - det er alligevel ham som skal lave installationen (DETTE ER IKKE GØR DET SELV!). Omkring gravearbejdet, så kan jeg fortælle at det er hårdt (nåede 10 m med en stikspande - så bestilte jeg en rendegraver)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Når jeg har skulle grave, har jeg lejet en gravemaskine hos http://www.starks.dk
Det er helt vildt billigt. (under ½ pris)

Mvh
ThomasB
hej den skal grave 70cm ned det er ikke noget med frostfri dybte men for at man ikke kan skade kablet, der skal dæk plade over det er et stykke plastik der er rød og er 2mm tyk 15 cm bred du kan selv grave og lægge kablet ned men du skal have en installatør til at til slutte den i begge ender husk du skal have tilladelse fra elforsyningen til at skifte din luftledning
Annonce
Tag lige og undersøg med din elforsyning om de ikke vil give et tilskud til det projekt mange gange betaler de nemlig noget af det når man ligger sådan noget i jorden.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Som tidligere nævnt skal du først og fremmest have en godkendelse fra elforsyningen. Det får du ved at lade en aut. installatør sende en "tilmelding".
Derefter får du oplyst hvilket kabel der kræves (typisk 4x6 cu) samt sikringsstørelse i gadeskab og evt. tarifsikring i huset.

Kablet skal nedgraves min. 70 cm og der skal lægges dækplade ca 10-20 cm. over, der bør være minimum 1-2 meter kabel i hver ende til montering. Vær opmærksom på at visse steder kræves det at kablets placering indtegnes på tegning til forsyningen.

Det eneste rigtige er at få installatøren ud at kigge på opgaven og evt. levere kablet. Så er der intet i vejen for selv at grave det ned
Mon ikke spørgeren har klaret opgaven? Han har trods alt haft seks år til det... :-)
Citat fra steinaa

Mon ikke spørgeren har klaret opgaven? Han har trods alt haft seks år til det... :-)


Hehe, godt du er vågen når vi andre ikke er det
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis