Problemer med afløb

Vi har fået etableret nyt badeværelse for ½ år siden med bruseniche med et Unidrain afløb. Af en eller anden årsag har afløbet aldrig fungeret særligt godt. Typisk kan man kun skrue ca. halvt op for vandet i bruseren før end afløbet begynder at løbe over.

Jeg tænkte umiddelbart at afløbet bare var stoppet med hår osv. selvom det var lidt mærkeligt med så nyt et afløb. Heldigvis har vi kælder under badeværelset, så afløbsrørene er lette at komme til. Jeg skilte dem derfor ad, men de var som nye indeni uden spor af hår eller andet slam.

Afløbsrørene fører hen til en 75mm vandlås som også er ny. Denne vandlås tager også afløbet fra håndvasken, som der ikke er nogen problemer med.

Jeg fårstår simpelthen ikke hvad der kan være galt. Er dimmensionen af afløbsrørene for lille? Er der for lidt fald på rørene?

Jeg har nævnt det for vores VVS'er og han mener det må være en designfejl i selve Unidrain afløbet. Det synes jeg lyder usandsynligt, for så ville de vel ikke sælge dem.

Håber på at nogen af alle eksperterne herinde kan hjælpe mig.

Vi har fået etableret nyt badeværelse for ½ år... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Vi har også Unidrain og kender problemet. Vær opmærksom på, at der ofte er en rist neden under den øverste rist. Denne nederste rist kan nemt blive helt tilstoppet af hår - især hvis husstanden omfatter kvinder med langt hår.

mvh Janus
Der er ingen rist under topristen i vores Unidrain. Vandet løber direkte ned i et udgangshul i siden af afløbet, der er så lille at jeg ikke kan få to fingre ind i det samtidigt. Jeg har målt diameteren af udgangsrøret i loftet i vores kælder, og det er ø25mm i indvendigt mål.

Jeg prøvede at afkoble røret fra vandlåsen og lade vandet løbe ned i en spand, men det havde ikke nogen synlig virkning. Så problemet må være selve afløbet eller afløbsrørene.
Hvis du tager røret fra der hvor det går igennem gulvet og lader det løbe ned i en murbalje, må du kunne se om unidrain virker godt nok.
Det er lavet forkert, afgangen plejer at være ø75, vandet kan ikke komme hurtigt nok væk når det er lavet i ø 40.

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Jeg kan se på Unidrains hjemmeside at udløbshusene findes med både 32, 50 og 75mm udløb. Det må betyde at jeg nok har den version med 32mm udløb (som jeg måler til 25mm indvendigt). Men det kan sgu da ikke passe at de laver et design som ikke kan aflede vandet fra en normal dansk bruser? Eller har jeg for store forventninger til producenten?
Nej der er en der under dimensioneret afløbet.

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis