Maling af vægge og lofter

Hej med jer!
Jeg har lige købt lejlighed og vil derfor igang med at male lofter og vægge!
Da jeg ikke har erfaring med det, vil jeg gerne høre jer til råds!
Som man kan se på billederne, er der en form for tapet på, om det er væv eller filt, aner jeg ikke, men kønt ser det ikke ud (det nederste er loft billede)
Umiddelbart kan man se samlingerne fra det de har sat på og det vil jeg bestemt ikke have!
Har gået lidt med tanken om måske at kunne spartle/slibe samlingerne væk og så male ovenpå?
Plejer man også at sætte filt/væv på lofterne eller hvordan?
Men samtidig overvejer jeg mest at fjerne alt tapet og så fuldspartle, for at få et godt resultat, hvad synes i?
Jeg er så lidt i tvivl om hvad der er op og ned i processerne, altså som jeg har forstået det:
Først rengøring af vægge/lofter
Fjern tapet fra vægge (og lofter??)
Spartle huller i væggene og spartle samtlige vægge
Slibe ned og give grunder
På med lim og evt. savsmuldstapet eller lign.
Så 2 gange maling
Er det den rigtige rækkefølge eller er der noget jeg misforstår?
Hvad vil i vurdere der er nemmest/smartest at sætte op, mht. savsmuldstapet,filt eller glasvæv?
De fleste vægge er af beton og meget få af gips (har kun banket på væggene for at høre)
Håber i kan hjælpe!
God bagjul og godt nytår!

 

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Bicak.

Tillykke med din nye lejlighed ;-)

Ja du har ret i at det ikke ser ret pænt ud det tapet.

Du spørger om det er nemmest/smartest med savsmuldstapet, filt eller væv.

Glasvæv er nok det som er hurtigst og nemmest at sætte op (hvis man altså køber en god kvalitet glasvæv og gerne en forgrundet) 
Glasfilt er den som tager længest tid og dermed koster flest penge at få lavet. Ved glasfilt skal der nemlig spartles flere gange, med mellemslibning. Der må ikke være buler i spartelmassen, når den er slebet og grundet, da alle buler vil træde frem/være meget synlige på en helt glat flade, efter det er malet over med vægmaling, som glasfilt giver.

Savsmuldstapet er den billigste løsning, men hvis man ikke er ret go til at sætte tapet op, kan det tage lang tid og være svært at få pænt omkring rør og stikkontakter og vinduer og døre.
Ved savsmuldstapet skal der bare spartles én gang, da det skjuler rigtig mange buler og ujævnheder.

Men nu hvor du har købt lejligheden, vil du sikkert også gerne have, at den stiger i værdi, og her vil glasfilt være det som giver mest værdi til lejligheden, hvis det altså er lavet korrekt.

Alternativt kan du male væggene over med en sandmaling/strukturmaling, efter de er spartlet og slebet og grundet. Det kan du få til at ligne en vandskuret væg.

Her er arbejdsgangen (som du næsten har styr på)

Tapeten nedtages med tapetopbløder og en tapetstripper

Store huller spartles med polyfilla

Væggene fuldspartles med medium sandspartel 1-2 gange. Måske 3 gange ved skæve vægge.

Der slibes med sandpapir korn 100/120 mellem lagene af sandspartel.

Så grundes væggene med microdispers (blå vand)

Herefter opsættes den tapet eller glasfilt/glasvæg du nu ønsker.
 

Vil du have en enkelt væg hist og her, med tapet på, så er helt glatte vægge nok bedst, da du stadig har en glat væg bagved tapeten, også efter den engang bliver taget ned igen ;-)

God arbejdslyst :-)

Dbh
Michael Haahr


Malermester Michael Haahr


Web: www.maler-maling.dk

Hej Michael, tusinde tak for dit fine indlæg!
Nu har jeg gået lidt i lejligheden og gjort nogle overvejelser, men da jeg også starter i nyt job i det nye år, er der ikke meget overskud til alt det arbejde!
Umiddelbart hænger det nuværende filt/væv godt fast med malingen, så jeg tænker at vælge den nemme løsning, få spartlet diverse huller, slibe, vaske væggene, give grunder og så male ovenpå?
Er med på det ikke bliver det pæneste, men lige nu vil jeg bare have det overstået og så kan jeg fremtiden måske tage den store tur
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også