dårlig kolstart

Hej

Min Arosa 1,0 (6H-motor) med multipoint indsprøjt, er begyndt med lidt tryg koldstart. 

Symptomer er manglende reaktion på gaspedal, lavt rpm. mv. Efter kort tid er alt ok. Chorkerfunktion virker åbenbart meget begrænset. 

 Jeg tænker en defekt ventil for federe blanding eller en termostat, der ikke melder korrekt. Skal sige, at normal drifttemperatur ligger på ca.80 grader og kun kommer højere ved stilstand, Jeg skifter lige termostat og tændrør ved lejlighed, for at eliminere fejl fra disse...

 Er der nogen der kender til problemet.

 På forhånd tak - Vh. Carsten


 

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kunne være en temperaturføler, som viser en for høj temperatur. Kan du ikke få vist udetemperaturen ved at skifte mellem de forskellige visninger i dit instrument. Der er mig bekendt ingen choker eller ventil for federe blanding i et indsprøjninganlæg.

fase
Har haft tilsvarende på yamaha og yanmar outboard motorer, og der var det pga. brændstof regulatoren ikke var motioneret og smurt nok/korrekt.
Symptomerne for de motorer var, at de kun kunne give "alt eller intet" gas, og ikke modulerer før efter de var blevet gennemvarme, til trods for det var 30°C udenfor. Dit lyder lidt i samme kategori, dog "kun" i meget mild grad, og jeg ved godt der er stor forskel på bil benzin og båd diesel motorer, men det lyder nu derhen af alligevel.

 

Det kan der være noget om - ved ikke hvor meget en benzin modulerer, men sikkert mindre som en diesel, der er meget omdr. Stabil.

Den kompenserer hverken på højere Rpm og blanding, ved koldstart, så kunne tyde på en termostat, der ikke giver besked. Der er ikke utæt insugning.
( ville jo også give en svagere blanding og for høj omdr.)

 

- Kan det tænkes, det er luftmasse måler den er gal med ?
http://www.fdm.dk/vidensbase/indsproejtning/luftmassemaaler

 

Har du prøvet og få læst computeren ud ? Der skulle fejlen så gerne fremgå hvis det er luftmassemåleren.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce

Hej Leif - Får den udlæst i dag efter arbejde, men hælder lidt til en blindgyde, da det jo er begrænset hvor meget sådan en ældre model melder tilbage. Skifter i første omgang en et par temp. følere, da prisen betyder mindre.. - ps., Jeg har også spurgt på Vag-forum, men uden svar.. :-))
Vender tilbage med svar..


 

Det skal du nu ikke sige. Den husker så godt, den kan bære nag. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af Nitter på 05-01-2017 13:29

Det skal du nu ikke sige. Den husker så godt, den kan bære nag. 

 

 

  ja gamle biler.. Den

er iøvrigt udlæst i dag uden fejl,  satser på en ny temp. måler, kan hjælpe lidt.. ( Det var faktisk også mekanikerens bedste skud fra hoften)

Vh. Carsten

 

 

 

 

 


 

Ja det kan være fejlen. Undres dog over han ikke kan se værdierne på føleren gennem OBD stikket. Håber en udskiftning hjælper.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Det kan han måske også, hvis jeg havde bedt om det, men fik dog konstateret der ingen fejl var. (gratis)
Termostaten er skiftet og alt fungerer fint igen - sjovt nok steg temp. måler fra 80 - 90 gr. efter skiftet..
Det er så den fejlmåling, der får den til at tro, det stadig er sommer.

Ps. Har I et bud på en ok obd-tester, der er til at betale.
Tak for god assistance herinde.
Vh. Carsten


 

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis