Limning på mdf plade

Jeg går og tænker på at lave en skrivebordsplade af 25mm sort mdf, pålimet linoleum og så faset pænt af. Selve pålimningen har jeg styr på, men jeg kom til at tænke på at en mdf og andre plader kommer til at bue ned af over tid. De plader jeg har set med linoleum eller laminat, buer ikke. Har det noget at gøre med at når sådan noget limes på, så er det med til at danne en sandwich konstruktion?

Pladen vil blive 90cm bred og spænde Ca. 190cm mellem benene.

God Jul til alle! 

 

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den VIL helt sikkert bøje med tiden, hvis du ikke laver en sarg.
Den kan eventuelt laves med et vinkeljern hvor du fræser en rille i bordpladens underside så vinkeljernets ene side passer i rillen, og den anden side skrues fast til pladen.
X-finer er langt stærkere end mdf eller spånplade, men selv x-finer vil komme til at bøje.
Tænk på det store spænd, og hvad sker der hvis du "lige" læner dig op på bordpladen, eller lægger noget virkeligt tungt på pladen ?
Jeg havde en 20mm laminat køkkenbordsplade i mit gamle værksted, som også bøjede, og den havde lige over en meter mellem benene...

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
...et vinkeljern hvor du fræser en rille i bordpladens underside så vinkeljernets ene side passer i rillen, og den anden side skrues fast til pladen...

Det har vi ofte lavet, og det virker. Hvis du bruger lidt tid på det, kan det faktisk laves helt usynligt.

Stålet monteres med undersænkede skruer og montagelim.

 


Mvh Regmos
Pensioneret tømrersvend, med ret til at bære sabel i krigstid.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis